Britten en Duitsers maken ruzie over opsplitsing Rover door BMW

Duitsland en Groot-Brittannië zijn in ernstige onmin geraakt over de plannen om de Rover Group op te splitsen door de moedermaatschappij BMW....

Bij de overname van het Duitse Mannesmann door het Britse Vodafone pleitte de Duitse bondskanselier Schröder tot ongenoegen van de Britten voor het aan banden leggen van vijandige overnames. De Britten vonden toen dat de politiek zich niet met de gang van zaken in het internationale bedrijfsleven zou moeten bemoeien.

Gisteren liet de Britse premier Tony Blair echter weten boos te zijn op de Duitse automobielfabrikant, omdat die de regering in Londen niet had ingelicht over het plan Rover in drie delen op te splitsen. BMW op zijn beurt legde de Zwarte Piet bij de Britse regering: de problemen bij Rover zijn ondermeer veroorzaakt doordat Groot-Brittannië niet meedoet aan de euro. BMW-topman J. Milberg verklaarde vrijdag dat de hoge koers van het pond en tegenvallende verkopen de oorzaak zijn van de opsplitsing van Rover.

Hij noemde het beleid van de Britse regering om geen duidelijkheid te geven over het meedoen aan de euro daarbij 'een belangrijke factor'. 'Het zou zeker positief voor Rover zijn geweest als Groot-Brittannië ook in euroland had gezeten', aldus Milberg.

Alchemy, de investeringsmaatschappij die Rover Group koopt en geen ervaring heeft in de auto-industrie, liet vrijdag weten dat er bij de Rover-fabriek in Longbridge 'een aanzienlijk aantal banen' kan verdwijnen. Er wordt op gespeculeerd dat het om achtduizend arbeidsplaatsen gaat.

De bonden zijn laaiend. Vrijdag zeiden ze dat Blair 'net zo kwaad is als wij'. Donderdagavond sprak Blair met enkele vakbondsmensen, waarbij hij zou hebben gezegd dat hij hemel en aarde zal bewegen om er zeker van te zijn dat Alchemy de autoproducent overeind houdt.

De bestuursvoorzitter van BMW gaf overigens toe dat ook andere factoren, zoals de zwakte van het merk Rover, een rol hadden gespeeld bij het feit dat de verkopen bij Rover vorig jaar met 12 procent zijn gedaald. Milberg maakte op de persconferentie tegelijkertijd bekend dat BMW de Britse terreinwagenfabriek Land Rover zal verkopen aan het Amerikaanse autoconcern Ford. De verkoop levert BMW een bedrag van drie miljard dollar (zes miljard gulden) op.

De verkoop van Land Rover kwam donderdag als een slag bij heldere hemel, omdat dit onderdeel van de Rover Group in de afgelopen jaren wel winstgevend opereerde.

BMW vindt Land Rover echter nu overbodig, omdat het concern zelf onder het merk X5 bezig is met het ontwikkelen van terreinwagens. 'Dit merk is in de markt goed ontvangen', aldus Milberg.

Ford toonde zich gisteren de koning te rijk met de nieuwe aanwinst. William Clay Ford jr., een van de bestuursleden van de Amerikaanse autofabrikant, verklaarde dat Ford met deze overname opnieuw een sterk merk in huis had gehaald. 'Het merk Land Rover is in de hele wereld bekend.'

Land Rover verkocht vorig jaar 177.800 auto's, 7,4 procent meer dan in 1998. Rover begon in 1948 met de productie van Land Rovers. De orginele Land Rover, nu Defender genoemd, heeft inmiddels een aantal zusjes gekregen: de in 1970 gelanceerde Range Rover, de in 1989 op de markt gebrachte Discovery en het in 1998 nieuwe ontwikkelde babymodel Freelander.

Meer over