British Airways mag niet met American

De Europese Commissie wijst de alliantie tussen British Airways en American Airways in zijn huidige vorm af. Europees Commissaris Karel van Miert heeft de nieuwe Britse minister van Handel, Margaret Beckett, laten weten juridische actie te ondernemen als de Britten hun fiat geven aan de alliantie....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De Europese Commissie wilde gisteren geen commentaar geven op het gesprek dat Van Miert en collega Neil Kinnock hebben gevoerd met Beckett. Maar volgens ambtenaren hebben de twee gezegd dat de alliantie de concurrentie op de lijnen tussen Groot-Brittannië en Amerika teveel belemmert. Op de effectenbeurs van Londen kelderde de koers van het aandeel British Airways (BA) met 181/2 tot 7171/2 pence.

De twee luchtvaartmaatschappijen kondigden vorig jaar aan te willen samenwerken. Ze zouden onder meer dezelfde vluchtnummers willen gebruiken. De alliantie zou op 1 april 1997 actief worden.

In januari al schreef Van Miert aan Becketts voorganger Ian Lang dat de overeenkomst tussen BA en American de concurrentie op dertien lijnen zou uitschakelen. De Britse toezichthouder OFT, die de deal aanvankelijk wilde goedkeuren, heeft als compromis voorgesteld dat de twee luchtvaartmaatschappijen per week 168 starts en landingen op het drukke Londense vliegveld Heathrow zouden opgeven. Van Miert liet de Britten toen al weten daarmee geen genoegen te zullen nemen.

British Airways reageerde gisteren 'verbaasd' op het nieuws uit Brussel. 'We wachten al een tijd om te horen welke bezwaren de commissie tegen de voorgenomen alliantie heeft', stelde een woordvoerder van BA tegen het persbureau Reuters. 'De commissie heeft kenbaar gemaakt dat ze met ons wilde praten en van dat aanbod maken wij graag gebruik.'

De Europese Commissie wil de Europese concurrentiewetgeving ook laten gelden voor luchtvaartfusies en -akkoorden met derde landen, zoals de VS. Daarmee hoopt zij te voorkomen dat de markt via exclusiviteitscontracten wordt dichtgetimmerd. Naast de Brits-Amerikaanse fusie houden echter ook akkoorden tussen KLM en het Amerikaanse NorthWest en de alliantie Lufthansa-SAS en United Airlines de concurrentie op onrechtmatige wijze buiten de deur.

Kinnock en Van Miert kondigden vorig jaar al aan een oplossing te zoeken voor deze vorm van marktafscherming. Daartoe willen zij de artikelen 85 en 86 van het Verdrag van Maastricht gebruiken.

Meer over