Breeduit achterin de Cuore, whoehoe-haha

Het snelstgroeiende automerk van Nederland lijkt wat overmoedig te zijn geworden. In de showroom staat momenteel een gefacelifte versie van de Daihatsu Cuore en in de persberichten vallen twee zaken op: de Cuore zou de zuinigste benzineauto ter wereld zijn, en het kleintje zou bovendien een zitruimte achterin hebben die...

Theo Stielstra

Grootheidswaan. Totdat het stadswagentje voor de deur staat en de schuurdeuren van het ding opengaan. Met één hand kan de achterbank naar achteren worden gerold en zo ontstaat inderdaad een meer dan royale passagiersruimte. Geen woord van gelogen. Benen over elkaar slaan en de krant lezen: in menige autovan-de-zaak is het niet te doen, wel in dit onopvallende stadsautootje van 3,40 meter lang.

Volgt de claim van de zuinigste benzineauto ter wereld. De zuinigste productie-auto wel te verstaan, want de autobeurs in Frankfurt toonde onlangs dat er op termijn een heuse groene golf aankomt; bij talloze fabrikanten staan proefmodellen in de werkplaats waarvan de een nog zuiniger is dan de ander. De claim ‘de zuinigste auto’ zal de komende jaren een vluchtige reputatie kennen.

Op papier klopt de bewering hoogstwaarschijnlijk. Volgens de Brusselse verbruikstests is het gemiddelde verbruik van de nieuwe driecilinder Cuore 4,8 liter per 100 kilometer (1:20,3). Dit cijfer is samengesteld uit stadsverbruik van 6l/100km (1:16,7) en snelwegverbruik van 4,1 l/100km (1:24,4).

Maar het verbruik op de rollenbank heeft weinig te maken met het werkelijke verbruik. Ook de aankleding van de auto met bijvoorbeeld airco of spoilers, de condities van de weg en het weer zijn van invloed op het echte verbruik.

De officiële verbruiksgegevens zijn dan ook niet bedoeld om iets te zeggen over het gedrag tussen twee tankbeurten, maar om vergelijkingen mogelijk te maken.

Het werkelijke verbruik is zelden gunstiger dan deze fabrieksopgave: zo meldde de boordcomputer een verbruik van 5,1 l/100 na een lange snelwegrit met vier inzittenden. Later, zonder passagiers, was 5,5 l/100 het resultaat van een gecombineerde rit door de stad en over de snelweg.

Of dit het werkelijke verbruik is, is niet eens zeker. Volgens Daihatsu kan de boordcomputer niet als maatgevend worden beschouwd. ‘Er is een afwijking, maar hoeveel precies weten we nog niet.’

Met de wetenschap dat de Cuore de zuinigste ter wereld is, en met die balzaal achterin, ziet de auto er best aantrekkelijk uit.

Een echte hipster – categorie Fiat 500 of Mini – zal de Cuore niet worden, maar een typische oma-taxi is het ook niet.

Ook met de bank naar voren geschoven is de bagageruimte beperkt: twee boodschappentassen. Maar met de bank omlaag ontstaat een bestellertje met 800 liter ruimte. 100 liter meer dan de grotere Fiat Panda.

Het blijft jammer dat de auto toch een goedkope uitstraling heeft. Jammer dat je bij snelwegsnelheden de radio fors harder moet zeggen omdat de essentiële geluidsisolatie ontbreekt. Jammer dat het woord koekblik zich opdringt als de forse deuren worden dichtgekloingt. Een Cuore met een degelijke uitstraling en voorzien van een luxe interieur, zou best een aantrekkelijk wagentje kunnen zijn.

Theo Stielstra

Meer over