Bouwmarkten bestrijden malaise met waspoeder

Doe-het-zelfketen Gamma heeft de prijzen van vijfhonderd artikelen fors verlaagd. Een prijzenslag wil de concurrentie het niet noemen. ‘Wij hebben een ijzersterke formule.’..

In Praxis is de oranjegekte al losgebroken. In de winkels liggen oranje overalls, voetballen en andere oranjekleurige prullaria. Concurrent Gamma biedt fleurige schilderijen op canvas voor een paar euro per stuk. Ook gespot: een megapak waspoeder van vijftien kilo voor 27 euro.

De branchevervaging in bouwmarkten en doe-het-zelfzaken is een feit. Het assortiment in deze winkels is al lang niet meer beperkt tot bouw- en knutselmaterialen. Was er enkele jaren terug een klein hoekje met tuinmeubelen en -verlichting, nu treft de klant een compleet tuincentrum aan.

En de trend zet door. Elektrische apparaten zijn het nieuwste lokkertje; niemand kijkt op van een broodbakmachine of dvd-speler naast de kassa in de bouwmarkt.

De doe-het-zelf-branche kampt sinds een jaar of twee met teruglopende verkoopcijfers. De branche maakte begin jaren negentig een exceptionele groei door van gemiddeld 8 procent per jaar. Vanaf 2004 kromp de markt, terwijl het aantal winkels juist toenam. Vooral de komst van de Duitse bouwgigant Hornbach – met acht megavestigingen – heeft de sector onder druk gezet.

Intergamma, moeder van de circa 135 Gammavestigingen, maakte onlangs een prijsverlaging bekend. Die is, zegt het bedrijf, ingegeven door de ‘minder gunstige marktomstandigheden’. Hornbach vormt officieel geen bedreiging. ‘Ons marktaandeel is zelfs iets gestegen. Nee’, zegt directeur Harm-Jan Stoker, ‘we zien gewoon dat de prijs voor consumenten belangrijker wordt. Dat verandert niet nu de economie weer aantrekt.’

Concurrent Hornbach zegt echter niets te merken van een krimpende markt. ‘Wij zien de laatste anderhalf jaar juist een groei van de bestedingen.’ Volgens Hilten worstelt de concurrentie met de eigen formule. ‘Wij hebben een ijzersterk concept, anderen moeten het hebben van de verkoop van branchevreemde producten.’

Hornbach, die in 2010 vijftien vestigingen in Nederland wil hebben, claimt de goedkoopste aanbieder te zijn en dat bij een assortiment van liefst 50 duizend producten. En die strategie houdt het concern vast: ‘Als Gamma met vijfhonderd producten in prijs omlaag gaat en onder onze prijzen duikt – hetgeen ik betwijfel – dan gaan we mee’, zegt expansiemanager Marjolein van Hilten.

Van een prijzenoorlog is geen sprake, vinden de betrokkenen. Ook niet volgens Intergamma-directeur Stoker, die vorig jaar overstapte van supermarktketen Laurus na de prijzenslag in die branche. ‘Een vergelijking is niet op zijn plaats. Albert Heijn wilde als duurste supermarkt na de komst de Duitse prijsbrekers Lidl en Aldi, terug naar het midden. Gamma is al de goedkoopste bouwmarkt.’

Maar volgens retaildeskundige Huib Lubbers, directeur van Retail Management Centre, staat de markt wel degelijk onder druk. ‘Met minder bestedingen en meer vierkante meters kan dat niet anders.’ Ook is het prijsbewustzijn onder consumenten volgens hem inderdaad toegenomen. ‘Tot voor kort was er zo weinig onderscheid tussen de verschillende bouwmarkten, dat er geen reden was naar een ander te gaan. Uit onderzoek bleek zelfs dat eenderde van de bezoeker niet eens wist in welke bouwmarkt hij zich bevond.’

Door de toenemende druk op de markt, ontstaat wel meer differentiatie. Praxis en Formido, richten zich meer op het decoratieve element en de afbouw, de Intergamma-bedrijven Gamma en Karwei concentreren zich meer op het basisassortiment. Een prijsverlaging van de vijfhonderd runners is volgens Lubbers dan ook een ‘verstandige keuze’ omdat het vloeroppervlak van deze winkels zich niet leent voor nog meer branchevreemde producten.

Praxis beschikt over vijftien Mega-Praxissen, waarin bouwmarkt en tuincentrum zijn gecombineerd. Het assortiment wordt steeds verder uitgebreid. Maar ook Gamma is niet vies van branchevervaging. ‘Wanneer wij ergens kansen zien, zullen we het verkopen’, aldus Stoter.

Meer over