Bouwer ‘secretaresse-cabrio’ krimpt in

Dit najaar komen de gemotiveerde eigenaren van de Karmann Ghia-cabriolet overal in Duitsland bijeen om het tiende lustrum van dit legendarische autotype te vieren....

Van onze correspondent Sander van Walsum

De directie kondigde maandag het ontslag van bijna 1.800 werknemers aan – ruim eenderde van het Duitse personeelsbestand. Karmann sluit niet uit in de nabije toekomst geen complete auto’s meer te kunnen produceren.

Vorig jaar maakte de carrosseriebouwer nog ruim 48 duizend auto’s in opdracht van DaimlerChrysler en Audi. De omzet van de onderneming bedroeg bijna twee miljard euro. De productie van de Chrysler Crossfire (waarvan de verkoop zodanig tegenviel dat Karmann eerder al 700 werknemers moest ontslaan) en van de Mercedes-Benz CLK Cabrio wordt in het voorjaar van 2008 beëindigd.

Sinds 2002 heeft Karmann geen nieuwe orders geboekt voor de bouw van complete auto’s. Als in die situatie niet snel verandering komt, zal het bedrijf – dat ook vestigingen heeft in de Verenigde Staten, Mexico, Brazilië en Portugal – worden gereduceerd tot producent van open-dak-systemen en chassis-onderdelen. Voor Spyker, de Nederlandse sportauto-fabrikant die het chassis van het type C8 Spyder in Osnabrück laat bouwen, zal dit geen gevolgen hebben.

De ondernemingsgeschiedenis begon in 1901 met de overname van een fabriek voor paardenwagens in Osnabrück door Wilhelm Karmann sr. (1871-1952). Zo’n vijftig jaar later ging het bedrijf – dat zich had ontwikkeld tot toeleverancier van de Duitse auto-industrie – een profitabele verbintenis aan met Volkswagen. In 1948 liet Wilhelm Karmann jr. zijn VW Kever in zijn eigen bedrijf ombouwen tot cabriolet. VW-chef Heinrich Nordhoff was zo enthousiast over deze aanpassing dat hij de Kever-cabriolet in serie liet vervaardigen.

In 1951 vroeg hij Karmann een ontwerp te maken voor een coupé (een tweepersoons sportauto) op Kever-basis. Het eerste resultaat van Karmanns vingeroefening was een model dat wel iets weghad van een uitgerekte VW-Kever. Na verschillende aanpassingen van de Italiaanse auto-ontwerper Luigi Segre ontstond de Karmann Ghia (het tweede deel van de naam verwees naar Segres Turijnse studio).

Vanaf augustus 1955 werd dit autotype in productie genomen. De kostprijs bedroeg 7.500 D-mark. Ruim een jaar na de presentatie van de eerste Ghia rolde het tienduizendste exemplaar van de band. In 1957 maakte de cabrioletversie (aanschafprijs: 8.250 D-mark) haar debuut op de 38ste internationale autotentoonstelling in Frankfurt. In 1959 onderging de Karmann Ghia een ingrijpende uiterlijke verandering.

Aanvankelijk ontbrak het de Ghia aan snob-appeal. Met zijn Kever-motor gold hij onder de bezitters van ‘echte’ sportauto’s als ‘secretaresse-cabrio’. Maar de charme die van het autotype uitging, bleek groot. Tot 1974 werden van de verschillende varianten bijna 500 duizend exemplaren geproduceerd.

Meer over