Boodschappen doen met je koelkast

Waarom kan een koelkast alleen maar eten koel houden? Waarom geeft-ie geen seintje als de melk op is?

Van onze verslaggever Ayolt de groot

Het zijn zomaar een paar van de vragen die de internetgeneratie stelt bij het zien van een koelkast. Althans, dat is de visie van PayPal , dochterbedrijf van eBay en leverancier van het gelijknamige onlinebetalingssysteem, waarmee het mogelijk is op internet bedragen over te maken met alleen een e-mailadres en wachtwoord, zodat privacygevoelige financiële gegevens niet steeds hoeven te worden prijsgegeven.

PayPal meent de laatste stap te hebben gezet om de intelligente koelkast met ingebouwde kassa en allerlei andere futuristisch aandoende ideeën werkelijkheid te maken.

Integreren

Hoe? Door zijn betalingsplatform open te stellen voor bedrijven en software-ontwikkelaars: vanaf november mogen zij PayPal op allerlei manieren in hun producten integreren. Op het internet, maar met name in allerlei apparaten. Betaalsystemen van PayPal moeten hun weg vinden naar mobiele telefoons en naar ‘domme’, offline-apparaten, zoals tv’s, koelkasten en wasmachines.

PayPal hoopt een revolutie te ontketenen op dezelfde wijze als Apple met zijn iPhone. Die is met name zo’n doorslaand succes door het geweldige aantal applicaties dat programmeurs er overal ter wereld voor ontwikkelen, zonder dat Apple daar wat voor hoeft te doen.

Open innovatie heet dat, oftewel: profiteren van de kennis van de massa. Dan wordt alles mogelijk, denkt het onlinebetaalbedrijf: interactieve billboards, waarop het bij het zien van een filmaankondiging direct mogelijk is een bioscoopkaartje te kopen; een film bestellen en afrekenen via de afstandsbediening van de tv; of een biertje bestellen via een aanraakscherm in de tafel op het terras. Al binnen één tot drie jaar kan het allemaal werkelijkheid zijn. Via PayPal, hoopt PayPal.

Creatieve ideeën

‘Het klinkt allemaal heel futuristisch, maar dat is schijn’, zegt Robbert de Haan, directeur Marketing bij PayPal Benelux. ‘Dit soort creatieve ideeën bestaan al sinds het einde van de jaren negentig. Maar tot nu was altijd het grote probleem: hoe verdien ik er mijn geld mee? Dat maken wij nu mogelijk.’

Met het openstellen van zijn platform claimt PayPal het ‘eerste echt open, wereldwijde betaalsysteem’ te zijn. PayPal is momenteel actief in 190 landen, accepteert negentien verschillende munteenheden, werkt samen met duizenden banken en heeft 190 miljoen rekeninghouders.

Daarmee levert het bedrijf volgens consultancy-firma Innopay op dit moment de grootste ‘card-loze’ betaalmethode in de wereld.

Onlinebetaalmethode

De creditcard is nu nog altijd de meest gebruikte onlinebetaalmethode, hoewel het marktaandeel de laatste jaren – met de komst van allerlei kaartloze opties – sterk is geslonken.

Daarnaast zijn er de alternatieve betaalsystemen die lijken op PayPal, zoals Google Checkout, Moneybooker, BidPay en Amazon’s Flexible Payment Service. Dan zijn er nog de vele alternatieven die banken bedachten, waarvan de standaarden veelal van land tot land verschillen. In Nederland is het bekendste voorbeeld iDeal.

De Haan vindt het allemaal maar onhandig. In zijn ideaalplaatje spelen landsgrenzen en afgeschermde betaalsystemen straks geen rol meer: ‘Consumenten verwachten dat ook. Die willen standaardisatie, en niet voor ieder land of ieder bedrijf een specifieke manier van betalen.’

Standaard

Door zijn sterke positie op het internet uit te breiden naar andere werelden, hoopt PayPal die standaard te worden. Afrekenen met een PayPal-account moet uiteindelijk overal kunnen: bij de kassa van de supermarkt, op het internet, met de mobiele telefoon, via de afstandsbediening van de tv én – dus – op de koelkast.

Bij eBay zijn de verwachtingen hooggespannen. Het moederbedrijf zag de omzet uit zijn veilingactiviteiten in het tweede kwartaal van 2009 met 14 procent dalen, ten opzichte van een jaar eerder. Dochterbedrijf PayPal daarentegen, dat aan ondernemers per transactie een klein bedrag rekent, boekte, ondanks de recessie, een omzetstijging van 11 procent.

Nu is PayPal nog goed voor eenderde van de eBay-omzet. Maar dat gaat veranderen, aldus eBay-topman John Donahoe op een technologieconferentie in Pasadena, Californië: ‘PayPal gaat groter worden dan eBay’, zegt hij stellig.

Stijging

Het aantal gebruikers groeide de afgelopen jaren snel. In het tweede kwartaal van 2009 bedroeg de stijging nog 20 procent. Met het van Apple afgekeken innovatiemodel, zo is de hoop, zal de groei verder toenemen, zodat PayPal vanzelf als standaard uit de bus komt.

Dan moet de consument natuurlijk wel op al die futuristische toepassingen zitten te wachten. Maar daarin ziet De Haan geen probleem: ‘Er komt nu een hele generatie aan voor wie technologie zo vanzelfsprekend is als lucht. Die vindt het niet futuristisch, maar vreemd dat je op een koelkast geen boodschappen kunt doen.’

In november wordt het PayPal-platform opengesteld. Momenteel loopt er een pilot, waaraan onder meer de start-up Twitpay meedoet, die het mogelijk maakt betalingen te doen via de sociale netwerksite Twitter.

Bezig

Welke fabrikanten bezig zijn PayPal in hun tv’s, wasmachines en koelkasten te integreren, wil De Haan nog niet zeggen. ‘Maar het gaat om grote partijen.’

Rest nog de vraag hoe het zit met de veiligheid. De Haan: ‘Wij hebben tien jaar ervaring met fraudebestrijding. Het klinkt eng, maar als iemand bij ons een betaling doet, kunnen wij via sporen achterhalen of zo iemand wel echt bestaat.

Voor jongeren is een ijskast waarmee je boodschappen kunt doen helemaal niet futuristisch (Paypal) Beeld
Voor jongeren is een ijskast waarmee je boodschappen kunt doen helemaal niet futuristisch (Paypal)
Meer over