Nieuws

Bondskanselier Merkel ziet de auto nu als een klimaatengel

Deze week vindt in München de internationale autobeurs plaats. Volgens scheidend bondskanselier Merkel is de auto-industrie niet alleen onderdeel van het probleem maar kan ze ook bijdragen aan de oplossing van de klimaatcrisis.

Duitse bondskanselier Merkel (midden) te gast bij Mercedes tijdens de internationale autobeurs.  Beeld Getty Images
Duitse bondskanselier Merkel (midden) te gast bij Mercedes tijdens de internationale autobeurs.Beeld Getty Images

Dat de Duitse auto-industrie bezig is met een transitie, is geen nieuws. De overschakeling naar elektrische mobiliteit is sinds het dieselschandaal en recente klimaatbewustwording in een stroomversnelling geraakt. Nergens is de verandering tastbaarder dan tijdens de tweejaarlijkse internationale autoshow, dit keer voor het eerst gehouden in München. Daar is de wereld al zo goed als elektrisch. En klimaatvriendelijk. Althans de komende dagen.

De buitenwereld lijkt het nog niet zo te geloven, gezien de protesten. Maar scheidend bondskanselier Angela Merkel heeft er alle vertrouwen in. De auto-industrie is niet alleen onderdeel van het klimaatprobleem, ze kan ook bijdragen aan de oplossing van de crisis, zei ze tijdens haar toespraak bij de opening van de beurs.

Dat laatste is ontegenzeglijk waar, al duurde het lang eer dit besef ook tot de bestuurskamers doordrong. Lange tijd hielden ceo’s van grote Duitse autobedrijven elektrificering tegen. Nog maar enkele jaren geleden werd de ­Japanse concurrent Toyota beschimpt om zijn hybridetechnologie, die als nodeloos complex en kostbaar werd gezien. Een dieselmotor was veel efficiënter, goedkoper en er lag nog veel efficiencyverbetering in het verschiet, betoogden Duitse topmannen.

Dieselschandaal

Het dieselschandaal veranderde zes jaar geleden alles, niet in de laatste plaats bij hoofdschuldige Volkswagen, waarvan de top al enkele weken na de uitbraak van het schandaal in het diepste geheim besloot het roer om te gooien en zich te storten op volledig elektrische aandrijving.

De vruchten van dat besluit worden zichtbaar: de merken die tot het Volkswagenmoederconcern behoren, lopen met de verkoop van e-auto’s langzaam maar zeker in op pionier Tesla. Vanzelf gaat de omslag niet: de ontwikkeling van de bijbehorende software verloopt moeizaam en leidde vorig jaar nog tot productieverstoringen. Dit jaar wordt de industrie geplaagd door enorme tekorten aan computerchips. Ook is de laadinfrastructuur in veel Europese landen slecht.

Al deze zaken zullen de komende jaren verbeteren, ook al gaat het te langzaam naar de zin van klimaatactivisten. Er wordt in Europa volop gebouwd aan fabrieken die accu’s produceren. VW kondigde aan 300 miljoen euro te investeren in start-ups die CO2-vrije technologie ontwikkelen.

Chipstekort

Ook het chipstekort zal worden opgelost. Zo kondigde de Amerikaanse chipfabrikant Intel aan 80 miljard euro te steken in uitbreiding van de Europese chipcapaciteit. Meer lokale chipproductie wordt door beleidsmakers noodzakelijk geacht om minder afhankelijk te worden van Aziatische landen, waar de bulk van de hardware wordt gemaakt.

Het belang van chips groeit. In absolute zin, doordat auto’s steeds meer sensoren en semi-automatische rij-taken krijgen en meer data zullen verwerken. Maar ook in waarde. Intel schat dat in 2030 eenvijfde van de waarde van een personenwagen wordt vertegenwoordigd door computerchips. Voor corona was dat volgens het Amerikaanse concern nog maar 4 procent, al noemen andere partijen hogere getallen.

Intussen kijkt de auto-industrie met argusogen naar de naderende Duitse verkiezingen. Merkel was zestien jaar een supporter van de auto-industrie. De kans dat de volgende kanselier dat ook zal zijn, is gering. Merkels partij staat er slecht voor in de verkiezingen en de verwachte winst die de Groenen zullen boeken, doet fabrikanten vrezen voor strengere regelgeving en minder overheidssteun.

Meer over