BMW: ‘Elektrische auto nog ver weg’

De Duitse autobouwer BMW verwacht op korte termijn geen doorbraak van de elektrische auto. De bestuursvoorzitter van BMW, Norbert Reithofer, vindt dat de verwachtingen te hooggespannen zijn....

Dit zei Reithofer woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers van de BMW Groep (BMW, Rolls-Royce en Mini). Volgens Reithofer zijn er nog te veel ‘open vragen’ over elektrische auto’s. ‘Bijvoorbeeld of batterijtechnologie wel betaalbaar is, wat de levensduur en veiligheid van de batterijen is en hoe we de infrastructuur voor het opladen van batterijen gaan inrichten. De industrie probeert nu antwoorden op deze vragen te formuleren. We bevinden ons nog aan het begin van dat leerproces.’

Reithofer vindt dat een belangrijke rol is weggelegd voor de Europese Unie. Die moet volgens hem standaarden vastleggen voor bijvoorbeeld de manier waarop batterijen worden opgeladen.

BMW heeft een uitgebreid testprogramma voor elektrische auto’s lopen. De fabrikant heeft vijfhonderd Mini’s uitgerust met alleen een elektromotor. ‘De grootste elektrische vloot ter wereld’, zegt Reithofer.

Voor dit project werkt BMW samen met Europese energieproducenten Vattenfall en Eon. De i-Mini’s worden door klanten getest in Berlijn, München en Los Angeles. Volledig opgeladen heeft de auto een actieradius van 250 kilometer.

Maar de werkelijke afstand die elektrisch kan worden afgelegd is mede afhankelijk van de snelheid waarmee gereden wordt, zeggen motorontwikkelaars bij BMW. Van een actieradius van 200 kilometer blijft slechts 80 kilometer over als ‘hard’ wordt gereden, beweren specialisten in het bedrijfsblad BMW Magazine. ‘En daar koopt niemand een auto voor.’

BMW is niet de enige autobouwer die het enthousiasme tempert over elektrische auto’s. Eind vorige week liet de grootste autobouwer van Europa, Volkswagen, weten dat het nog 20 tot 35 jaar duurt voordat elektrische auto’s werkelijk vaste voet aan de grond krijgen. Volkswagen ontwikkelt samen met Toshiba batterijen voor elektrische aandrijving. ‘Wat gebeurt er als vijftig miljoen mensen hun elektrische auto ’s nachts aan de oplader hangen? Geen enkel land ter wereld is nu al klaar voor de komst van de elektrische auto’, zo zei Stefan Jacoby, bestuurslid van de Volkswagen Group.

BMW ziet voor de korte en middellange termijn meer heil in het ontwikkelen van hybride motoren. Dit zijn motoren die deels door een klassieke verbrandingsmotor en deels door een batterij worden aangedreven. Toyota heeft met de Prius wereldwijd veel succes met deze zuinige en schone motoren. BMW heeft in samenwerking met Daimler en General Motors een eigen hybride motor ontwikkeld. Deze komt eind dit jaar op de markt voor de duurste klassen van BMW.

BMW zag de nettowinst in 2008 met bijna 80 procent dalen. In 2007 bedroeg de winst 3,1 miljard euro, in 2008 was dit 330 miljoen euro. Deze grote winstdaling is vooral te wijten aan de problemen die de financieringspoot van BMW heeft in de VS.

Meer over