Blokker 'vernieuwt' met koopjesfestijn: Dolle Dagen

De Bijenkorf is nog maar net gestopt met de Drie Dwaze Dagen, of concurrent Blokker ontfermt zich al over het idee. Aanstaande woensdag beginnen bij Blokker de acht 'Dolle Dagen', een koopjesfestijn dat verdacht veel lijkt op het aanbiedingencircus van het luxere warenhuis. Saillant detail: bedenker Robert Bohemen stapte afgelopen jaar over naar het familiebedrijf. Daarvoor was hij hoofd marketing bij de Bijenkorf.

Pim Pauwels
In april van dit jaar opende op de Amsterdamse Bilderdijkstraat de eerste Blokker met het vernieuwde uiterlijk. Beeld anp
In april van dit jaar opende op de Amsterdamse Bilderdijkstraat de eerste Blokker met het vernieuwde uiterlijk.Beeld anp

De aantijging van ordinair kopiëren wijzen ze bij Blokker van de hand. 'Wij organiseren een actie die de consument zegt te missen. Blokker geeft daar zijn eigen gezicht aan', laat een woordvoerster weten.

Koopjesjagers

In een enquête van marktonderzoekbureau Motivaction zei 59 procent van de ondervraagden dat zij op een grote prijsactie van Blokker zouden afkomen. Tijdens de Dolle Dagen heeft Blokker meer dan duizend aanbiedingen. Om zo veel mogelijk mensen de kans te geven daarvan te profiteren duren de Dolle Dagen ruim een week, verklaart Blokker.

De Bijenkorf stopte afgelopen jaar met de Drie Dwaze Dagen, omdat er volgens het warenhuis te veel koopjesjagers op afkwamen. Dat paste niet meer bij de vernieuwde, luxe winkelformule van de Bijenkorf. Ook Blokker maakt de laatste jaren een veranderingsproces door. In de winkels worden producten anders ingedeeld en gepresenteerd. Met de introductie van de Dolle Dagen wil het bedrijf laten zien dat het vernieuwt.

Goed gejat

'Natuurlijk heeft Blokker het idee gekopieerd van de Bijenkorf. Maar beter goed gejat dan slecht verzonnen', zegt retaildeskundige Paul Moers. Hij waardeert het dat de winkelketen vernieuwt. 'V&D zat stil en je ziet wat ermee is gebeurd. Blokker stemt zijn formule af op de markt, en dat is een goede zaak, want winkels die huishoudelijke producten aanbieden, hebben het moeilijk.'

Volgens Moers is de actie een mooie kans om mensen te laten kennismaken met de nieuwe Blokker. 'Zo haal je andere klanten naar de winkel. Die kun je nu laten zien dat Blokker is veranderd. Slim, want zo kun je nieuwe klanten aan je binden en die heeft Blokker nodig.'

Hij heeft ook een advies voor de keten: 'Als de actie een succes wordt, en daarin heb ik wel vertrouwen, zouden ze elk jaar de Dolle Dagen moeten organiseren. Dat maakt het evenement speciaal en leuk, en dat past goed bij deze tijd waar winkelen steeds meer een beleving moet zijn.'

Meer over