columnpeter de waard

Blijft John de Mol als AOW’er ook gewoon bedrijvenhandelaar?

null Beeld

Eigenlijk wilde hij profvoetballer worden. Tegen journalist Ischa Meijer zei hij in 1993: ‘’Ik was tamelijk hard. Dat ging vrij ver. Tot ik er dood bij neerviel – of desnoods totdat de ander er dood bij neerviel. Hij of ik en dan bestond er geen grens, dan haalde ik door.’ Profvoetballer werd hij niet, maar een onnavolgbare handelaar in mediabedrijven die wel hetzelfde principe hanteerde.

Op 24 augustus krijgt John de Mol, wiens vermogen door Quote op 2,4 miljard euro wordt geschat, ook nog zijn AOW van 832 euro per maand. Hij is dan 66 jaar en vier maanden. In plaats van achter de geraniums te kruipen, wil hij weer gaan doen waar hij zichzelf het best in vindt: het verzinnen van televisie-formats. Al zijn succes is daaraan te danken: nationaal (Medisch Centrum West) en internationaal (Big Brother en The Voice).

Zakelijke ambities

Dat zegt hij niet voor het eerst. Zijn probleem is dat hij denkt die creativiteit ook zelf het best te kunnen exploiteren. Zijn creativiteit stelt hij telkens weer in dienst van zijn zakelijke ambities. De Mol pretendeert als enige te weten wat het volk wil zien, terwijl het volk zo wispelturig is. Continu is hij daardoor beziggeweest bedrijven op te richten, over te nemen, te fuseren, weer te verkopen en opnieuw op te richten.

Zijn visie gaat altijd samen met ongeduld, hetgeen een hoogst ongelukkige combinatie is. Vele malen bracht hij zijn bedrijf onder in een groter geheel, in zijn streven naar marktdominantie. Maar elke keer raakte hij gefrustreerd als dan iemand anders er met de bal vandoor ging en begon hij weer voor zichzelf. De carrière van John de Mol is geen opeenvolgende reeks van successen geweest, zoals zijn positie op de Quote-ranglijst doet vermoeden. Het was meer vallen dan opstaan.

Mislukkingen

In de jaren tachtig moest Willem van Kooten na zeven jaren van verliezen De Mols bedrijf redden. In 1994 mislukte het opzetten van een eigen commercieel kanaal met Veronica. Een jaar later ging zijn bedrijf samen met de televisietak van Joop van den Ende (producent van GTST) op in Endemol, dat naar de beurs werd gebracht. Een volgende flop was de mislukking van de sportzender Sport 7. In 2000 werd Endemol verkocht aan het Spaanse Telefonica. De Mol richtte Talpa op en begon opnieuw met Tien. Ook dat flopte en ruilde hij in voor een belang in RTL. Dat verkocht hij weer toen hij SBS overnam en een nietsontziende concurrentiestrijd met RTL aanging, om zich nu weer in de armen van dat televisiestation te storten. Hij is geen idealist zoals Van den Ende die met zijn musicals het volk cultuur wil bijbrengen.

In het vorig jaar verschenen boek De Mol, de machtigste mediafamilie van Nederland, zegt zijn zus Linda dat ze tijdens het wereldveroveringspelletje Risk een keer een niet-aanvalsverdrag met hem had afgesloten waarop hij haar toch attaqueerde. Toen ze hem aan de afspraak herinnerde, zei hij: ‘Maar we hadden toch niet afgesproken voor hoelang.’

Het is slechts een kwestie van tijd of John de Mol begint weer alleen.

Meer over