Bijtelling leaserijder schone auto gaat omlaag

Leaserijders met een ‘medium’-vervuilende auto krijgen per 1 januari 2009 een eigen bijtellingstarief van 20 procent. Het privégebruik van de auto van de zaak wordt daarmee meer belast naar rato van de CO2-uitstoot: voor zeer schone auto’s betaalt de rijder 14 procent van de nieuwwaarde als bijtelling in de belasting,...

Van onze verslaggever Yvonne Doorduyn

Ingewijden bevestigen dat de maatregel onderdeel uitmaakt van de ‘Groene Meibrief’ die CDA-staatssecretaris De Jager van Financiën deze maand naar de Tweede Kamer stuurt. Het nieuwe middentarief van 20 procent gaat gelden voor benzineauto’s als de BMW 116i, de Mini Cooper en de Volkswagen Golf 1.4, en dieselauto’s als de Seat Ibiza en de Volkswagen Polo.

Die vallen nu nog onder het 25-procentstarief, waardoor de rijders straks enkele honderden euro’s per jaar goedkoper uit zijn. Concreet gaat het om benzineauto’s met een uitstoot van 111 tot 140 gram van het broeikasgas kooldioxide per kilometer en voor dieselwagens met een uitstoot tussen de 96 en 116 gram.

Staatssecretaris De Jager heeft op 1 januari van dit jaar een begin gemaakt met het ‘groener’ maken van de leasecontracten. Voorheen betaalden leaserijders voor privégebruik van de lease-auto 22 procent bijtelling, ongeacht het type auto.

Onlangs bleek uit cijfers van de RAI dat de fiscale stimulering van energiezuinige wagens vruchten afwerpt. De verkopen van de Citroën C1, Peugeot 107 en de Toyota Prius, de allerzuinigste auto’s waarvoor slechts 14 procent bijtelling is verschuldigd, stegen dit jaar fors. Rijden in een schone lease-auto loont de moeite.

Het ministerie van Financiën wil nog niet reageren.

Meer over