WINNAAR & VERLIEZERAkzoNobel & Heineken

Bij AkzoNobel reageerde de beurs met een koerswinst, bij Heineken met een koersdaling

De ene winstwaarschuwing is de andere niet, laten de winnaar en verliezer deze week zien.

Thierry Vanlancker, ceo van AkzoNobel (rechts).Beeld ROBIN Utrecht / ANP

Winnaar: Thierry Vanlancker (AkzoNobel)
Belg die verffabrikant door covidstorm loodst

Winstwaarschuwingen hoeven niet altijd slecht uit te pakken. Integendeel. Verffabrikant AkzoNobel kwam deze week met een winstwaarschuwing die tot een flinke koersstijging leidde. Reden was dat het concern de opgaande lijn alweer te pakken heeft.

Volgens AkzoNobel lag de omzet in juni bijna 5 procent lager dan een jaar eerder, maar in mei was dat nog 20 procent en in april 30 procent. AkzoNobel sprak zelf van beter dan verwachte cijfers, met ‘robuuste winstgevendheid ondanks de coronacrisis’. Topman Thierry Vanlancker kreeg meteen positieve reacties. ‘Belg loodst AkzoNobel door covidstorm’, kopte de Belgische zakenkrant De Tijd. En de koers veerde op met 4 procent. Vanlancker – die naast scheikunde ook wijsbegeerte studeerde – viel in 2017 omhoog toen Ton Büchner plotsklaps de pijp aan Maarten gaf. En nu loopt iedereen met hem weg. Geluk voor het bedrijf is dat de vraag naar decoratieve verf in Europa sneller dan verwacht herstelt.

In China was de vraag aan het einde van het tweede kwartaal bijna terug op het oude niveau. Strikte kostenbesparingen hebben geholpen om de zwakkere vraag te compenseren. Vanlancker is overtuigd dat het bedrijf bezig is de moeilijke situatie door corona te doorstaan en dat het er als leidende speler in de verfindustrie weleens goed uit zou kunnen springen.

Verliezer: Dolf van den Brink (Heineken)
Nederlander die Belgisch vuiltje moet wegwerken

De klok kan er bijna op gelijk worden gezet. Er komt een nieuwe topman en die moet de lucht waarmee zijn voorganger de cijfers heeft opgeklopt er eerst even uit laten lopen. Dolf van den Brink heeft die pech. Op 1 juni nam hij bij Heineken het stokje over van de Belg Jean-François van Boxmeer en zijn allereerste daad van betekenis is een winstwaarschuwing. Heineken zal in het eerste halfjaar een verlies lijden van 300 miljoen euro. Het moet een mensenleven geleden zijn dat het paradepaardje van de oude economie in de rode cijfers zat, zodat het ook niet zo vreemd was dat de koers omlaag schoot.

Bedrijven grijpen de pandemie graag aan om een vuiltje weg te werken, zodat het management fouten uit het verleden kan verdoezelen.

Heineken heeft uiteraard last van corona, want door de lockdown zijn in vele landen café’s dicht. De omzet is daardoor gedaald. Maar het is niet de enige oorzaak. Van Boxmeer, die als een grote held werd uitgeluid, heeft voor Heineken flink wat overnames gedaan. En mogelijk wordt nu een extra deel van de goodwill afgeboekt, omdat door corona pijnlijk duidelijk wordt dat het niet allemaal succesvolle aankopen zijn.

Van den Brink moet door die zure appel heenbijten, voordat hij met een schone lei kan beginnen.

Dolf van den Brink, de nieuwe ceo van Heineken.Beeld Heineken
Meer over