Belgen, Fransen, Duitsers en Nederlanders exploiteren hogesnelheidslijn liever samen

De inkt van de plannen van minister Netelenbos van Verkeer is nog niet droog, of de Nederlandse, Franse, Duitse en Belgische spoorwegmaatschappijen gooien al roet in het eten....

De West-Europese spoorbedrijven willen samen een netwerk van hogesnelheidslijnen exploiteren in Europa. Daarmee doorkruisen ze de plannen van minister Netelenbos, die juist concurrentie wil.

De Nederlandse bewindsvrouw wil het buitenlandse vervoer over de Nederlandse hogesnelheidslijn op de markt gooien. Het beste en goedkoopste bedrijf mag de internationale passagiers vervoeren. De NS kan dan de lucratieve binnenlandse markt bedienen, 70 procent van het totale vervoer.

Maar de Europese spoorbedrijven werken liever samen dan elkaar te bestrijden. 'Wij gaan niet doorrijden naar Amsterdam', zei topman J. Ludewig van de Deutsche Bahn. 'Wij zijn zeer tevreden met de NS. Wij blijven samenwerken.' Ook de Franse spoorbaas L. Gallois is helemaal niet van plan het Nederlandse deel van de hogesnelheidslijn te gaan exploiteren. 'NS kan niet in Parijs terecht, dus rijden wij niet in Amsterdam.' De Belgische topman E. Schouppe zei het zo mogelijk nog harder. 'Ik vind dat Nederland het kind met het badwater weggooit. NS heeft alle ervaring en kennis. Wij blijven Rob den Besten van harte ondersteunen.'

Ook de NS zelf ziet weinig in de plannen van minister Netelenbos. 'Als je naar Parijs wilt, zul je moeten samenwerken met de Belgen en Fransen', zegt directeur F. Marckman van de Nederlandse Thalys. Net als Den Besten begrijpt hij er niets van. 'Hoe kun je nu een spoorlijn internationaal aanbesteden die van Amsterdam naar Hazeldonk loopt?'

Den Besten zegt moeite te hebben het zijn buitenlandse collega's uit te leggen. 'Ze snappen er niets van. Je moet ook bijna Nederlands kunnen spreken om het te begrijpen.'

De HSL-lijnen van Amsterdam naar Parijs, en tussen Brussel en Keulen, worden nu gezamenlijk door de Duitse, Belgische, Franse en Nederlandse spoorbedrijven geëxploiteerd. De Duitsers en Fransen willen de HSL-lijnen graag uitbreiden. Anders dan de Nederlanders zijn de andere drie landen echter geenszins van plan hun HSL-lijnen te verkopen.

In mei stichten de Belgen en Fransen Thalys International. De Nederlanders en Duitsers worden uitgenodigd deel te nemen. 'Thalys is een goed product en kan de kern worden van het Europese hogesnelheidsnet', zei J. Ludewig van Deutsche Bahn. Hij vindt het prima dat de Franse snelle treinen doorrijden naar Duitsland en de Duitse naar Parijs, mits dat onder de Thalys-vlag gebeurt.

De Thalys is een succes, zo bleek in Brussel. Sinds het snelle deel tussen Parijs en Brussel klaar is, heeft de HSL een marktaandeel verworven van 48 procent (tegen 43 procent voor de auto). De inkomsten groeiden vorig jaar met 66 procent tot 190 miljoen euro. Hoeveel de kosten van de aanleg en exploitatie bedragen, vermeldden de bedrijven niet. Maar één ding is duidelijk: de spoorbazen willen samen verder.

Meer over