Bedrijfsfiets verdringt BMW

Forensen hijsen zich op de bedrijfsfiets. Honderdduizend rijden er al rond, en op den duur nemen ze 15 tot 20 procent van de totale markt voor hun rekening....

Liefkozend streelt de jongensdromer de glanzend zwarte lak. Bewonderend bekijkt hij het chassis van hoogwaardig staal, het met leer beklede stuur en de high-tech versnellingshendel. Tot zo ver zou dit verhaal kunnen gaan over een zakelijke rijder, op zoek naar een lease-bak van Duits prestige-fabrikaat.

De rest verschilt nogal. Want het lustobject is niet een BMW uit de 5- serie, maar een Burco Darlington, de Rolls-Royce onder de bakkersfietsen. De verwachte jaarkilometrage ligt op tweeduizend in plaats van twintigduizend kilometer, en het prijskaartje vermeldt geen tachtig mille, maar 1650 gulden.

De zakelijke rijder uit dit verhaal is op zoek naar een bedrijfsfiets, en hij is, zacht gezegd, de enige niet. 'Ik schat dat er inmiddels zo'n honderdduizend bedrijfsfietsen rondrijden', zegt Rob Beset van fietsfabrikant Batavus. Hij geldt in zijn branche als de goeroe van de bedrijfsfiets en maakte zijn werkgever oppermachtig op deze nieuwe markt. Op den duur verwacht Beset dat er per jaar 150 à 200 duizend bedrijfsfietsen in Nederland zullen worden verkocht, tussen de 15 en 20 procent van de totale markt.

Willem Vermeend, zelf een verwoed fietser, bepleitte als kamerlid al de 'fiets van de zaak' fiscaal te bevoordelen ter bevordering van milieuvriendelijk forensen. Als staatssecretaris van Financiën voegde hij in september 1995 de daad bij het woord. Sindsdien kan de werkgever zijn personeel eens in de drie jaar bedenken met een fiets van maximaal vijftienhonderd gulden, plus 550 gulden aan accessoires (catalogusprijzen, inclusief btw). Die bedragen mag hij aftrekken van zijn winst, waardoor de fiscus fors meebetaalt aan de fiets (zie tabel).

Zowel werkgever als werknemer moeten eenmalig een vast bedrag van 150 gulden optellen bij hun belastbaar inkomen. Over die bijtelling betalen zij sociale premies. Verder raakt de werknemer die kiest voor een bedrijfsfiets, zijn eventuele reiskostenvergoeding kwijt, maar alleen voor het gedeelte dat hij voortaan met de fiets aflegt. De werkgever kan de fiets schenken of in bruikleen geven. In het laatste geval vervalt de bijtelling van 150 gulden. Die 'herleeft' alleen als de werknemer de bruikleenfiets na drie jaar alsnog cadeau krijgt.

Aanvankelijk wekte de bedrijfsfiets wantrouwen bij de fietsverkopers. Nieuwe bemiddelaars zoals Nationale Fiets Projecten (NFP) in Heerenveen, dat complete bedrijfsfietsplannen verkoopt, leken de markt voor hun neus weg te kapen. Volgens Rob Beset is die angst inmiddels geweken. 'Wij garanderen de verkopers hun basismarge van 25 à 30 procent per verkochte fiets, want we hebben hen hard nodig. Tenslotte moeten zij de fietsen leveren en onderhouden.'

Met ruim 200 duizend fietsen per jaar is Batavus op de totale markt 'een goede tweede' achter Gazelle met 240 duizend stuks (nummer drie is Giant met 104 duizend fietsen). Maar in bedrijfsfietsen gaat de Friese fabrikant inmiddels met straatlengtes aan kop. 'De laatste twaalf maanden zijn er een dikke dertigduizend bedrijfsfietsen verkocht, waarvan twintigduizend door ons', zegt Beset.

Dat aantal is ongeveer half om half verdeeld in 'de klassieke Nederlandse fiets in luxe-uitvoering', met versnellingen en trommelremmen, en zogeheten hybrides, populaire mengvormen van race- en toerfiets. Sterk in opmars is de personal bike die Batavus eerder dit jaar lanceerde. Deze fiets is vooral bedoeld voor de grote-stadsbewoner. Speciaal slot, chassisnummer en chip in het frame maken de nieuwste Batavus hoogst onaantrekkelijk voor dieven.

Werkgevers, werknemers en leveranciers kunnen Vermeends regeling geheel naar eigen inzicht verder inkleden. Zo verkocht Batavus zeshonderd bedrijfsfietsen aan chemieconcern Basf in Arnhem - gespoten in Basf-kleuren, met Basf-verf en Basf-pigment, en met onderdelen die uit Basf-kunststof zijn gemaakt. 'Dat soort details spreekt bedrijven heel erg aan', aldus Beset. Fuji Film in Tilburg deed geen zaken met fabrikanten, maar met Noud van Loon, een grote lokale fietsverkoper. Fuji-bedrijfsfietsers kunnen kiezen uit verschillende merken. Kapotte fietsen repareert Van Loon op hun kantoor, en desgewenst stelt deze dealer tijdelijk een leenfiets ter beschikking.

Heel populair is de fiets van de zaak ook bij de overheid. Binnenkort neemt minister Hans Dijkstal van Binnenlandse Zaken de eerste van enkele duizenden fietsen voor zijn departement in ontvangst. De uitreiker: Willem Vermeend himself. De fiets in kwestie: een Batavus - gespoten in hetzelfde blauw als de aangifte-envelop. 'Vermeend kan nauwelijks meer om ons heen', glundert Beset.

Intussen moet de zakelijke fietser uit dit verhaal uitkijken. Want de regeling kent één merkwaardig detail. Bij de aanschaf van een fiets van meer dan vijftienhonderd gulden moet het volle bedrag als beloning in natura bij het belastbaar inkomen worden opgeteld. Zo wordt die Burco een echte Rolls.

Meer over