Baan is tevreden over verborgen winstgroei en stijging verkopen

Softwarebedrijf Baan boekte over het tweede kwartaal een winststijging van 183 duizend dollar tot 17,1 miljoen dollar. Deze winstgroei viel tegen, maar dat was te wijten aan reorganisatielasten van 14,4 miljoen dollar voor het Britse Coda dat Baan eerder dit jaar kocht....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

'We zijn tevreden over die onderliggende winstgroei van 63 procent', aldus directievoorzitter Tom Tinsley.

Na een boekhoudverrassing in het eerste kwartaal toen allerlei inkomsten werden uitgesteld en de winst wegsmolt, bleek Baan dus ook in het tweede kwartaal een smetje te moeten wegwerken. De reorganisatielasten bij Coda waren conform de verwachtingen, haastte financieel directeur Klaas Wagenaar zich mee te delen.

De beurs had tijd nodig om de cijfers op waarde te schatten. Aanvankelijk duikelde de koers met 9 procent naar 74,50 gulden, om later op de dag te herstellen tot een slot van 78,40, een daling van 3,60 gulden.

Het was dan ook niet eenvoudig om de cijfers te interpreteren, al hielp Baan door een uitgebreide toelichting te publiceren op het Internet. Zo moest de groei in licentie-inkomsten anders worden geïnterpreteerd, vond Baan. De groei van dit kerncijfer viel ogenschijnlijk tegen, met 31 procent tot 131 miljoen dollar, terwijl concurrenten als SAP twee keer zo snel groeiden in het tweede kwartaal.

Rivalen als SAP en PeopleSoft maken echter geen splitsing tussen licentieverkopen en onderhoudswerk. Als Baan deze inkomsten ook op een hoop zou vegen, was deze omzet met 75 procent gestegen, meldde Tinsley.

Het legde onwillekeurig de nadruk op de sterke groei van de onderhoud en service-activiteiten die bijna verdubbelden in omvang tot 98 miljoen dollar. Baan heeft eerder gezegd dat het niet te afhankelijk wil worden van deze arbeidsintensieve activiteiten, dus ook hier had Wagenaar een relativerende opmerking. 'Als je kijkt naar wat de omzetten in intellectueel eigendom, dat zijn dus licentieinkomsten én onderhoud, is dat 75 procent van het totaal. 25 procent is services en consulting'.

Uiteindelijk draait alles om het verkopen van licenties, en directievoorzitter Tinsley was dan ook verheugd dat in het kwartaal 450 nieuwe contracten met klanten waren afgesloten, een record dat werd behaald ondanks de negatieve berichten over belangenverstrengeling van de oprichters Jan en Paul Baan. Maandag werd bekend dat deze kluwen van belangen zal worden ontvlecht en dat de broers grotendeels terugtreden uit hun bedrijf.

Veel van de nieuwe klanten zijn middelgrote bedrijven. De verkopen aan het grootbedrijf, niet Baans sterkste punt, groeien minder snel. Maar juist aan dat grootbedrijf, dat al intern is geautomatiseerd, slijt Baan zijn nieuwste producten die zijn bedoeld om de bedrijfscontacten met klanten en toeleveranciers te automatiseren. De vijf productpoten die Baan daarmee nu heeft, zullen de basis vormen voor de toekomst, zei Tinsley.

Meer over