Nieuws

Audi stopt met ontwikkeling van verbrandingsmotoren, de toekomst is elektrisch, zegt de topman

Audi zal geen nieuwe verbrandingsmotoren meer ontwikkelen. De huidige motoren zullen worden verbeterd, maar het heeft geen zin meer om nieuwe diesel- en benzinemotoren op de ontwerptafel te tekenen. Dat zei topman Markus Duesmann tegen de Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Een Audi-fabriek in Ingolstadt. Beeld EPA
Een Audi-fabriek in Ingolstadt.Beeld EPA

De stap betekent dat vermoedelijk ook andere merken die net als Audi onder het Volkswagenconcern vallen, geen nieuwe motoren meer zullen ontwikkelen. Audi is door Volkswagen uitgeroepen tot technologisch vaandeldrager van het concern. De luxe-autofabrikant zegt zich volledig te willen richten op elektrische aandrijving.

‘De plannen van Brussel voor een nog strengere Euro 7-emissienorm vormen een enorme technische uitdaging met weinig voordelen voor het milieu’, aldus Duesmann. ‘Dit beperkt de mogelijkheden voor de verbrandingsmotor extreem.’ Aan het eind van het jaar wil de Europese Commissie de volgende emissienorm presenteren, Euro 7 genaamd. Die zal naar verwachting nog veel strenger worden dan de huidige, waardoor kostbare ingrepen nodig zijn om verbrandingsmotoren schoon te krijgen.

Dat loont de moeite niet meer, zegt Audi nu. Aanvankelijk werd gedacht dat pas over enkele jaren een besluit zou vallen over de toekomst van de verbrandingsmotoren binnen Audi en het Volkswagenconcern.

Daarmee lijkt het Duitse automerk een voorzet te nemen op de discussie die de komende maanden in Brussel gevoerd wordt over de toekomst van de verbrandingsmotor. Officieel zegt de Europese Commissie ervan uit te gaan dat de verbrandingsmotor in 2050 in de ban gaat. Vorige week pleitte Nederland samen met acht andere Europese landen lm die datum naar voren te halen naar 2030. Meer en meer autofabrikanten lijken zich daar nu alvast op te richten. Diverse merken kondigden de afgelopen weken aan tussen 2025 en 2030 te willen stoppen met de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s. Mercedes kondigde vorige week aan dat het niet langer werkt aan nieuwe verbrandingsmotoren.

Audi wil net als moederbedrijf VW nog niet zeggen of het in 2030 ook stopt met de verkoop van fossiele motoren. Volgens Duesmann zijn er tegen die tijd nog steeds plaatsen op de wereld waar elektrische aandrijving nog niet voldoende ingeburgerd is. Wel denkt Audi dat het merendeel van zijn auto’s tegen die tijd elektrische aandrijving zal hebben.

Meer over