'Andere manier van dalen halveert vlieglawaai'

De geluidsbelasting van Schiphol kan de helft minder. Dat concludeert het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) in Amsterdam op grond van berekeningen van een alternatieve manier van dalen....

Van onze medewerker

René Didde

AMSTERDAM

'Kernpunt van deze landingswijze, de zogeheten continuous descent approach is', zegt ir. L. Erkelens van het NLR, 'dat de vliegtuigen met een stationair toerental dalen in glijvlucht.'

Ook het steiler stijgen en dalen, mede mogelijk door de inzet van steeds lichtere vliegtuigen, kan volgens de specialisten van het NLR veel bijdragen aan vermindering van de geluidsbelasting.

Nu manoeuvreren de vliegtuigen vaak op een hoogte van 2000 voet (600 meter), waar ze op lage snelheid met uitgeslagen kleppen en landingsgestel flink wat luchtweerstand ondervinden. Daardoor produceren ze een fikse herrie. Volgens het NLR is dat manoeuvreren ook al op 3000 voet mogelijk.

Op een cd-rom die het NLR volgende week presenteert, worden de gevolgen van de alternatieve landingsmethoden zichtbaar gemaakt, alsmede het effect van een stillere luchtvloot. Ook kunnen verschillende groeiscenario's voor de Nederlandse luchtvaart en de gevolgen van de vijfde baan op Schiphol tegen het licht worden gehouden.

'Het is aan de politiek of de halvering van de geluidbelasting als winst voor het milieu en voor de omwonenden wordt gepakt, of dat het juist ruimte schept om de luchthaven verder te laten groeien', aldus H. Boering van het NLR. Boering: 'Door nu technische maatregelen te treffen, kunnen we zien hoe de luchtvaart zich ontwikkelt. Dan kan later een beter onderbouwd besluit worden genomen.'

Meer over