Interview

'Amerikaanse bedrijven gaan beter om met homo's'

Veel homo's en lesbiennes durven op hun werk niet voor hun geaardheid uit te komen. Zonde, zegt Sander van 't Noordende, bestuurder van het Amerikaanse Accenture.

Logo van Akzo Nobel is tot leven gekomen op de Staalmanbrug in Amsterdam. Beeld null
Logo van Akzo Nobel is tot leven gekomen op de Staalmanbrug in Amsterdam.

Qua acceptatie van homo's en lesbiennes op de werkvloer kan Nederland nog wel wat leren van Amerika. Dat zegt Sander van 't Noordende (51) van het Amerikaanse Accenture, met 319 duizend werknemers een van 's werelds grootste organisatieadviesbureaus. De Nederlander, zelf homo en sinds Kerst getrouwd, draagt als group chief executive verantwoordelijkheid voor een kwart van Accenture's omzet, goed voor 7 miljard dollar (6,1 miljard euro). Van 't Noordende nam donderdag tijdens het World Economic Forum in Davos deel aan een paneldiscussie over de problemen van LGBT'ers (lesbiennes, homo's, biseksuelen en transgenders) in het bedrijfsleven, onder leiding van CNN-presentator en homo Richard Quest.

'In Nederland denken we dat we helemaal geen probleem hebben, want we hebben toch Paul de Leeuw en Gordon en iedereen is toch happy? Maar we hebben wel een probleem. Er zijn nog altijd te veel homo's en lesbiennes die niet voor hun geaardheid durven uit te komen op de werkvloer. In Amerika gaat het om 40 procent. Ik sprak net een dame uit Zwitserland, daar is het 75 procent. Laten we zeggen dat Nederland ergens tussen Amerika en Zwitserland in zit. Dan heb je het over een significant deel van het personeel dat een belangrijk deel van de eigen identiteit niet met collega's durft te delen. Dat is een probleem voor de werknemer, maar ook voor de organisatie.'

U schat Nederland qua homoacceptatie lager in dan Amerika?

'Er zijn geen precieze cijfers over hoeveel procent van de werknemers in Nederland niet uit de kast durft te komen. Maar ik denk wel dat het Amerikaanse bedrijfsleven meer vooruitgang heeft geboekt dan het Nederlandse, dat baseer ik op eigen waarneming. In alle grote Amerikaanse multinationals heb je sterke LGBT-netwerken die hun problemen op tafel kunnen leggen bij de leiding van hun bedrijf. In Nederland zie ik dat ook bij Shell, ING en ABN Amro, maar er zijn tegelijkertijd een flink aantal Nederlandse bedrijven waar dat nog niet gebeurt, of in elk geval niet in dezelfde mate als in Amerika. Dus ik denk dat Nederland een klein stukje achterloopt op de VS. Geen ramp, het toont alleen dat er nog een hoop werk te doen is.'

Zelf had Van 't Noordende geen moeite om uit de kast te komen op het werk. 'Toen ik in 1987 bij Accenture ging werken in Nederland zeiden mijn collega's dat er volgende week zaterdag een office party zou zijn. Ik dacht: neem ik mijn partner mee, of ga ik alleen? Kan mij het schelen, besloot ik uiteindelijk, en nam mijn toenmalige vriend mee naar het feestje. Ik ben daarna nooit tegen noemenswaardige problemen aangelopen. Maar als iemand aanstoot neemt aan mijn geaardheid is mijn houding altijd: dat is zijn probleem, niet het mijne. Dat helpt enorm.'

Sander van 't Noordende, bestuurder Accenture Beeld null
Sander van 't Noordende, bestuurder Accenture

Wat houdt werknemers tegen om uit de kast te komen?

'De belangrijkste reden is dat ze bang zijn dat andere mensen zich er oncomfortabel bij voelen. En ze zijn natuurlijk bang om in een bepaald hokje te worden gestopt, dat het nadelige gevolgen kan hebben voor hun carrière, tot angst voor pesten op de werkvloer aan toe. Tegelijkertijd blijkt uit onderzoek dat 80 procent van de hetero's het prima zegt te vinden wanneer LGBT'ers voor hun geaardheid uitkomen. Er moet dus een soort interne barrière worden overwonnen. Daarom is het belangrijk dat mensen kunnen zien dat je ook carrière kunt maken in een groot bedrijf als je 'out' bent.'

'Het continu verbergen van een belangrijk deel van je persoonlijkheid leidt af van waarvoor je werkt, namelijk zo goed mogelijk presteren en proberen voortgang te maken in je carrière. Een dubbelleven is gewoon te ingewikkeld. Kijk naar Lord Browne (ex-topman van oliebedrijf BP, die door de Britse tabloids uit de kast werd gesleurd, red.). Hij is een heel eind gekomen met zijn dubbel-leven, maar uiteindelijk wreekte het zich.'

'Maar ook voor bedrijven is het slecht als werknemers niet zichzelf durven zijn. Elke organisatie wil het beste uit mensen halen, ongeacht of je gay of straight bent, man of vrouw, wat je etniciteit is, etc. Dat kan alleen als werknemers goed in hun vel zitten. Grote bedrijven, of ze nu Unilever of BMW heten, verkopen aan een heel diverse groep klanten. Je kans op succes is groter als je mensen aan boord hebt die zich in verschillende klanten kunnen verplaatsen. Alleen maar hetzelfde type werknemer hebben, komt de creativiteit en ideeënrijkdom niet bepaald ten goede.'

Meer over