Alitalia vertraagde overleg KLM

De wens van Alitalia om mee te doen met de fusiebesprekingen tussen de KLM en Air France, is de belangrijkste oorzaak voor het trage verloop van de onderhandelingen....

Van onze correspondent Fokke Obbema

Dinsdag wordt de verregaande alliantie tussen Air France en KLM aangekondigd, zo zei de Franse minister van Transport Dominique Bussereau vrijdag. De topman van Air France, Jean-Cyril Spinetta, meldde dat de samenwerking binnen enkele dagen of weken rond kan komen. 'Zaken kunnen erg snel gaan.'

Komende maandag zijn de Franse bonden voor een bijzondere overlegvergadering met de directie uitgenodigd. De afgelopen weken is, zo zeggen die bonden, vertraging opgelopen door ingelaste gesprekken tussen Air France en Alitalia. De Italiaanse premier Berlusconi had namelijk bij zijn Franse ambtgenoot Raffarin aangedrongen op een rol voor het Italiaanse staatsbedrijf Alitalia bij een eventueel samengaan van Air France en KLM.

Vervolgens is Air France-topman Spinetta op bezoek geweest in Matignon, het Franse Catshuis, waar hij ook vertegenwoordigers van de Alitalia-top aantrof. Sindsdien is Spinetta met de Italianen in gesprek, zo is de indruk van Franse vakbondvertegenwoordigers.

De bonden zien in dat overleg meer verklaring voor de vertraging in de onderhandelingen tussen Air France en de KLM dan in de rol van de Nederlandse staat. 'De aanvullende eisen die de Nederlandse regering heeft gesteld, hebben tot kleine wijzigingen geleid. Dat was meer voor de Nederlandse achterban dan dat het om wezenlijke zaken ging. Het echte probleem wordt gevormd door Alitalia', meent Emmanuel Jahan, secretaris-generaal van de CFE-CGC, een bond voor kaderpersoneel van Air France.

Air France en Alitalia zijn reeds partners; beide bedrijven hebben een klein aandelenbelang in elkaar. De Italianen vrezen in een isolement terecht te komen, wanneer KLM en Air France samen één bedrijf vormen. Daarom streven zij naar een 'ménage à trois'. De Franse vakbondsvertegenwoordigers betwijfelen of dat wel een haalbare kaart is.

Vakbondsman Jahan verwacht dat Alitalia minstens een jaar nodig heeft om het bedrijf rijp te maken voor zo'n stap. Want het moet eerst reorganiseren en privatiseren. 'De Italianen zullen eerst hun huis op orde moeten krijgen. Net als de KLM maken ze verlies, maar ze zijn minder ver dan de Nederlanders met reorganiseren. Bovendien is de staat nog voor 64 procent aandeelhouder.'

Meer over