Alcoholvrij bier met alcohol en honingvrije honingyoghurt maken kans op Gouden Windei

Alcoholvrij bier waar toch 0,5 procent alcohol in zit en yoghurt met honing- en walnootsmaak zonder dat er honing en walnoot in zit. Het zijn twee van de zeven producten die voedselwaakhond Foodwatch heeft genomineerd voor Het Gouden Windei 2016, de publieksprijs voor het meest misleidende voedingsproduct. Deze 'prijs' wordt voor het zevende jaar op rij uitgereikt.

Pim Pauwels
Jupiler alcoholvrij blijkt in werkelijkheid 0,5 procent alcohol te bevatten. Beeld .
Jupiler alcoholvrij blijkt in werkelijkheid 0,5 procent alcohol te bevatten.Beeld .

Met de uitverkiezing vraagt de organisatie aandacht voor voedselfraude. Fabrikanten passen volgens Foodwatch nog altijd op grote schaal misleidende reclame toe om hun producten te verkopen en zij krijgen daar te veel ruimte voor. 'Nu kan de consument zelf lachen om de marketingonzin van opschepperige bedrijven', zegt Sjoerd van de Wouw, campagnevoerder bij Foodwatch.

Misschien wel het bekendste product op de uitverkiezingslijst is de energiedrank van Red Bull. Volgens de waakhond pompt het bedrijf veel geld in het verkrijgen van een sportief imago, maar heeft Red Bull veel ongewenste bijeffecten, zoals slaapproblemen en tandbederf. Een andere drank uit de lijst is 'alcoholvrij' bier van Jupiler. Dat bier bevat toch 0,5 procent alcohol, omdat Europese regels dat toestaan. Maar het is dus eigenlijk 'alcoholarm', niet alcoholvrij.

100 procent volkoren is niet 100 procent volkoren

Het volkoren knäckebröd van Jumbo is ook genomineerd. Volkorenbrood moet uit 100 procent volkoren tarwemeel bestaan, maar het knäckebröd van Jumbo bevat 41 procent volkorenmeel en voor de rest vooral witte bloem. Dat komt omdat fabrikanten van crackers en koekjes het predikaat 'volkoren' mogen gebruiken wanneer het product volkorenmeel bevat, ook al is dat maar 1 procent, zegt Van de Wouw.

De Griekse stijl drinkyoghurt met honing en walnoot-smaak van Optimel en Healthy People blauwe bosbes en framboos vallen op, omdat zij de geadverteerde ingrediënten bijna niet bevatten. De yoghurt van Optimel bevat zelfs helemaal geen honing en walnoten. Blauwe bosbessen en frambozen maken slechts 13 procent uit van het sapje van Healthy People.

De andere twee producten waar consumenten op kunnen stemmen zijn de gedroogde kokos van de Aldi. Die bevat vooral suiker en maar 37 procent kokos, en de Vitamin C Drops Anti-OxiFruits van YumEarth Organics. De fruitsnoepjes bestaan volledig uit suikers en zijn dus helemaal niet zo gezond als YumEarth Organics beweert op de verpakking.

Consumenten kunnen op de website van Foodwatch de komende drie weken een stem uitbrengen op het meest misleidende product. In de laatste week van november maakt de organisatie de winnaar bekend. Vorig jaar wonnen de cranberry's van Albert Heijn. Slechts eenderde van dat zakje met bessen bestond daadwerkelijk uit bes.

Red Bull heeft volgens Foodwatch veel ongewenste bijeffecten, zoals slaapproblemen en tandbederf. Beeld afp
Red Bull heeft volgens Foodwatch veel ongewenste bijeffecten, zoals slaapproblemen en tandbederf.Beeld afp
Blauwe bosbessen en frambozen maken slechts 13 procent uit van het sapje van Healthy People. Beeld .
Blauwe bosbessen en frambozen maken slechts 13 procent uit van het sapje van Healthy People.Beeld .
Meer over