Airbus wint ten koste van Boeing

Airbus wint steeds meer orders in China, ten koste van Boeing. De eerste Chinese opdracht voor de A380, het grootste vliegtuig ter wereld, is binnen....

Van onze correspondent Hans Moleman

China Southern Airlines wil vijf A380-vliegtuigen bestellen. Een andere luchtvaartmaatschappij uit het zuiden van China, Shenzhen Airlines, heeft twintig exemplaren gekocht van de A320, een kleiner toestel voor kortere afstanden.

De order voor de A380 is van groot belang voor Airbus, omdat ze tot vervolgorders van andere Chinese staatsluchtvaartbedrijven kan leiden. Air China, de grootste maatschappij van het land, heeft nu een uitgebreide vloot van Boeing 747 Jumbo's. De A380 biedt plaats aan 555 tot 800 passagiers, en zou 15 procent goedkoper in gebruik zijn dan de Amerikaanse concurrentie.

Terreinwinst in Azië is vitaal voor Airbus, omdat in deze regio - met China voorop - de komende vijftien jaar een sterke uitbreiding van het vliegverkeer wordt voorspeld. Boeing heeft tot dusver het leeuwendeel van de Chinese markt met 63 procent, maar Airbus rukt gestaag op. Het was tien jaar geleden nog maar een dreumes met zeven procent, was vorig jaar al goed voor eenderde van de Chinese markt en mikt op verovering van de helft.

De Europese vliegtuigbouwer passeerde in 2004 rivaal Boeing voor het eerst in wereldwijde verkopen. In Azië slaat de A380 steeds beter aan, met opdrachten van Singapore Airlines en Korean Air. Behalve China Southern zou ook Cathay Pacific, de grote particuliere maatschappij van Hongkong, van plan zijn een order te plaatsen.

Europese staatshoofden, die van Frankrijk en Duitsland voorop, hebben het afgelopen jaar de deur in Peking platgelopen om orders voor Airbussen te krijgen. De Chinese regering wilde dat de EU het wapenembargo ophief dat werd ingesteld na het bloedige neerslaan van het studentenprotest voor meer democratie op het Plein van de Hemelse Vrede in 1989.

Airbus' voornaamste partners Frankrijk en Duitsland gingen vorig jaar al om, en sinds vorige week lijkt ook Engeland, eveneens een belangrijke deelnemer in het Airbus-consortium, ervoor het embargo in de loop van 2005 af te schaffen. China is overigens niet van plan op grote schaal Europese wapens aan te schaffen. Het is wel geïnteresseerd in bepaalde militaire technologie, maar Peking ziet het embargo toch vooral als een smadelijke inmenging in de binnenlandse aangelegenheden van een nieuwe wereldmacht.

Voor Airbus komt de opdracht als geroepen. Vorige week presenteerde het bedrijf de eerste A380 met veel bombarie. Door de verkoop aan de Chinezen komt de orderportefeuille op 154 verkochte A380-toestellen met een catalogusprijs van 185 miljoen euro. Dat is echter nog niet genoeg om de ontwikkelingskosten van 12 miljard terug te verdienen.

Meer over