Airbus-order zware klap voor Boeing

De Amerikaanse vliegtuigfabrikanten Boeing en McDonnell Douglas zijn geschokt door de miljardenorder die USAir plaatst bij de Airbus. De Europese concurrent van de grote vliegtuigbouwers in de VS verkocht 120 vliegtuigen ter waarde van ruim 5 miljard dollar aan de op vijf na grootste luchtvaartmaatschappij in de VS....

Bloomberg

AMSTERDAM

Als de 280 opties, die USAir heeft genomen, daadwerkelijk worden omgezet in orders komt de waarde van de transactie op 18 miljard dollar, de grootste order uit het bestaan van Airbus en tevens de grootste uit de luchtvaarthistorie. Boeing en McDonnell Douglas waren ook in de race, maar Airbus was beide concurrenten te snel af. Dat maakt het aannemelijk dat USAir een flinke korting heeft gekregen op de standaardprijs van de toestellen.

'Ze hebben een goede prijs gekregen', was alles wat woordvoerder Dave Venz van Airbus kwijt wil. 'Dat moet wel als je zo'n grote order wil binnenhalen.' Boeing betreurt het missen van de mammoetorder, maar put troost uit de gesprekken die de vliegtuigbouwer nog voert met USAir over de verkoop van het nieuwe toestel, de Boeing 777-200, dat 300 tot 375 passagiers kan vervoeren. 'We gaan proberen USAir een aantal grotere toestellen te verkopen', zegt woordvoerster Liz Verdier van Boeing.

Bij de order van USAir gaat het om kleinere toestellen van de types A319, A320 en A321 met een capaciteit van 122 tot 168 passagiers. Tot nu toe heeft Airbus al 1100 toestellen in deze serie verkocht aan 54 luchtvaartmaatschappijen. Daarvan zijn er al rond 600 afgeleverd. De verschillende types in deze categorie hebben hetzelfde instrumentarium en dezelfde motoren. Piloten mogen met hetzelfde brevet op alle toestellen van deze Airbus-familie vliegen. Dat geeft luchtvaartmaatschappijen een grote flexibiliteit bij de inzet van de toestellen.

Net als de andere grote luchtvaartmaatschappijen in de VS moet USAir de verouderde vloot vernieuwen. Een kwart van de drieduizend toestellen, die in de VS vliegen, zijn meer dan twintig jaar oud en duur in het gebruik, vooral nu de brandstofkosten sterk stijgen. De bonte vloot van 400 toestellen van USAir bestaat nu nog uit onder meer Boeings 737, DC-9-toestellen van McDonnell Douglas en F-28's van Fokker. Al deze types worden vervangen door toestellen van Airbus. De eerste vliegtuigen worden volgend jaar afgeleverd bij US Air.

De nieuwe toestellen, die aanzienlijk goedkoper zijn in de exploitatie dan de oude vloot, moeten bijdragen aan de kostenvermindering bij USAir. De maatschappij is de laatste jaren koortsachtig bezig de kosten te drukken en heeft al meer dan een half miljard dollar bezuinigd, onder meer door het schrappen van onrendabele routes. USAir komt daardoor langzaam uit de verliezen. In de afgelopen jaren heeft de maatschappij in totaal 3,2 miljard dollar verloren.

De order van USAir is de laatste in een gestaag wassende stroom bestellingen. Boeing in Seattle wordt overstroomd met orders van Aziatische luchtvaartmaatschappijen die hun capaciteit moeten uitbreiden als gevolg van de sterke economische groei in dit deel van de wereld. Ook de Amerikaanse maatschappijen kunnen weer investeren in nieuwe toestellen nu de winsten tot recordhoogte zijn gestegen. Ook het Europese Airbus heeft op de Amerikaanse markt verscheidene grote orders in de wacht gesleept. In augustus bestelde United Airlines al 24 A319-toestellen, een order ter waarde van 900 miljoen dollar.

De bestellingen van United en USAir bewijzen dat het Europese consortium Airbus een geduchte concurrent is geworden van Boeing, zelfs op de eigen thuismarkt van de Amerikaanse rivaal. Boeing is met zijn 747-400 nog steeds oppermachtig in de klasse van grote toestellen, maar de kleinere 737-klasse is kwetsbaar in de concurrentieslag met Airbus. Het succes van Airbus is tevens een zware klap voor McDonnell Douglas. Deze fabrikant doet zijn uiterste best klanten te vinden voor de MD-95, een nieuwe toestel voor honderd passagiers dat in 1999 op de markt moet komen.

De order van USAir brengt het aantal toestellen dat Airbus tot nu toe dit jaar heeft verkocht op 480 vergeleken met 106 vorig jaar.

Meer over