Airbus breekt weer record – maar baalt toch een beetje

Voor het vijfde achtereenvolgende jaar heeft de Europese vliegtuigbouwer Airbus meer vliegtuigen verkocht dan de Amerikaanse concurrent Boeing. In totaal verkocht Airbus er 1055....

Airbus leverde vorig jaar 378 vliegtuigen, 30 procent meer dan de 290 van Boeing.

De hogere verkoopcijfers van Airbus zullen Boeing verrassen. De Amerikaanse fabrikant verwachtte dit jaar voor het eerst weer boven Airbus te eindigen, vanwege het succes van de nieuwe zuinige Dreamliner 787. Maar in december verkocht Airbus nog 250 vliegtuigen en streefde daarmee Boeing voorbij. Topman Gustav Humbert verwacht in 2006 geen nieuw record. Wel denkt hij de levering tot vierhonderd te kunnen verhogen.

Zowel Boeing als Airbus spreken van een uitzonderlijk goed jaar. Nooit werden er zoveel vliegtuigen verkocht. De verkoop steeg in 2005 met 10 procent, terwijl het aantal passagiers met 7,1 procent toenam.

De vraag naar nieuwe vliegtuigen kwam van prijsvechters en vanuit Azië. Vooral India en China kochten massaal nieuwe vliegtuigen, omdat het vliegverkeer daar een stormachtige ontwikkeling doormaakt. In India alleen al groeide het aantal passagiers met meer dan 20 procent.

De enige zorg van Airbus is dat de bulk van de verkochte vliegtuigen tot de kleinere A320-serie behoort. Bij de grotere toestellen blijft Airbus achter bij de Amerikaanse concurrent. Boeings triple seven, bijvoorbeeld, verkoopt beter dan de A340 van Airbus.

Financieel gezien is dat een klap, want op de verkoop van de grotere vliegtuigen zit meer marge dan op die van de kleinere. De prijs van een widebody varieert van 180 tot 250 miljoen dollar. De kleinere single aisle (met één gangpad) vliegtuigen kosten tussen de 45 en 75 miljoen dollar.

Ook lijkt Boeing het iets beter te doen op de belangrijke markt voor middelgrote vliegtuigen die lange afstanden kunnen afleggen.

De Amerikanen hebben al 291 orders binnen voor de geavanceerde en zuinige Dreamliner. Terwijl Airbus voor de concurrende A350 pas 87 orders heeft. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat Airbus het orderboek pas in oktober vorig jaar openstelde.

Volgens Airbus-topman Humbert ligt de levering van de A380, die de Boeing 747 als grootste passagierstoestel ter wereld gaat vervangen, op schema. Eind dit jaar worden de eerste twee toestellen geleverd aan Singapore Airlines. Airbus heeft inmiddels 159 boekingen binnen voor het toestel dat tussen de 555 en 800 passagiers kan herbergen. De verkoop van een vliegtuig wordt pas rendabel als er ongeveer 250 stuks van zijn verkocht.

Meer over