Air Holland verliest grote klanten

Air Holland heeft afgelopen weekeinde twee van zijn grote klanten verloren. De problemen van de in geldnood verkerende luchtvaartmaatschappij nemen daardoor sterk toe....

Van onze verslaggever

Vorige week vroeg schuldeiser Eurocontrol het faillissement van Air Holland aan. De charteraar moet nog 1,7 miljoen euro aan het controlecentrum betalen. Eurocontrol is niet de enige schuldeiser. 'Er zijn er meer', zegt directeur C. Runge van Air Holland. 'We zijn dag en nacht bezig met het vinden van financiers. Die zijn ook hard nodig.'

OAD Reizen en Hotelplan verbraken zondag op stel en sprong alle contracten met de noodlijdende maatschappij en regelden voor ongeveer vijftienduizend vakantiegangers alternatief vervoer bij andere maatschappijen.

Directeur Runge vindt het een klap dat OAD en Hotelplan zomaar ineens de samenwerking hebben opgezegd. 'Maar het betekent niet dat we al failliet zijn.'

Volgens Runge betreffen de opzeggingen 22 procent van de verkoopbare capaciteit. Andere reisorganisaties hebben nog niet afgezegd. Runge hoopt voor 10 september nieuw geld gevonden te hebben. Dan wordt de faillissementsaanvraag van Eurocontrol bij de rechtbank behandeld.

Volgens directeur Geert Willem Boven van OAD was het niet mogelijk door te gaan met Air Holland. 'We vonden het risico te groot om onze klanten met Air Holland te laten vliegen gezien de aanhoudende negatieve berichten over de financiële situatie.'

Boven schat dat het inhuren van andere maatschappijen voor het vervoer van zijn duizenden klanten enkele honderdduizenden euro's kost. OAD wil het geld bij Air Holland gaan terugvragen, maar de luchtvaartmaatschappij zegt een schadevergoeding van de reisorganisaties te willen voor het opzeggen van de contracten.

Volgens Boven schoot het financieel management van Air Holland de afgelopen maanden ernstig tekort. 'Regelmatig vloog Air Holland niet op tijd of vervielen vluchten omdat andere maatschappijen niet wilden invallen.'

Air Holland vliegt met drie Boeings 757 en heeft circa tweehonderd mensen in dienst. In 1991 ging het bedrijf voor de eerste keer failliet. Eind 1999 raakte het opnieuw in geldnood. Het faillissement veroorzaakte veel commotie. Met 9 miljoen euro van financier Cees van Dormaël, van de gelijknamige beddenketen, maakte het bedrijf een doorstart.

Meer over