Air Holland desnoods via Zaventem naar Suriname

Air Holland houdt vast aan zijn voornemen om vanaf 1 november goedkoop naar Suriname te vliegen. De prijsvechter heeft opnieuw een vergunning aangevraagd bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat....

Van onze verslaggever Xander van Uffelen

Dat zegt directeur Cees van Dormael naar aanleiding van de geweigerde vergunning voor zijn luchtvaartschappij. Staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen gaf Air Holland vorige week geen toestemming om naar Suriname te vliegen.

'We hebben aangekondigd om vanaf 1 november drie keer per week naar Suriname te vliegen', zegt Van Dormael. 'Als het niet via Schiphol lukt, dan gaan we via Zaventem. Dan rijden we de passagiers met een touringcarbus naar België.'

België heeft een eigen luchtvaartverdrag met Suriname. Air Holland heeft al geregeld dat het van deze vergunning gebruik kan maken.

Air Holland wil met zijn actie het duopolie van KLM en SLM op Suriname doorbreken. Een retourticket bij de prijsvechter zal vanaf 1 november verkrijgbaar zijn vanaf 299 euro. Bij de KLM liggen de tarieven voor Suriname rond de zeshonderd euro en hoger.

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft al eens geprobeerd om de marktmacht van KLM en SLM te kraken. De kartelautoriteit constateerde dat de vliegtarieven naar Suriname wel 'hoog' waren. De NMa kon echter geen bewijzen vinden voor machtsmisbruik en wees het luchtvaartverdrag als schuldige aan voor de hogere tarieven.

Volgens Van Dormael is het onacceptabel om hoge vliegtarieven naar Suriname nog langer te gedogen. 'Je kan de Surinaamse gemeenschap toch niet het bos insturen. Zij zien in de krant allerlei aanbiedingen naar verre bestemmingen, die twee keer zo goedkoop zijn als een vlucht naar Parimaribo.'

Eerst wil Van Dormael echter alsnog proberen om een vergunning op Schiphol los te peuteren. Schultz van Haegen weigerde deze vergunning omdat het luchtvaartverdrag met Suriname dat niet toelaat. Ook vreest de staatssecretaris dat Air Holland geen lijndienst gaat onderhouden en maar een paar maanden per jaar gaat vliegen.

Air Holland bestrijdt de argumenten van Schultz. 'Wij willen het hele jaar door gaan vliegen', zegt Van Dormael. 'Bovendien vragen we ons af of de rechten van KLM nog wel zo verdedigd moeten worden nu Air France meerderheidsaandeelhouder wordt.'

De staatssecretaris staat niet onwelwillend tegenover Air Holland, zo blijkt uit de antwoorden die zij gaf aan SP-kamerlid Harry van Bommel. Ze is 'voorstander van overleg met Suriname om te onderzoeken of in de luchtvaartovereenkomst meer vrijheid van opereren is vast te leggen dan thans wordt aangeboden'.

Air Holland wist acht weken geleden wel al de machtige positie van KLM op Sint Maarten te breken. De KLM wist deze bestemming altijd te beschermen met het argument dat er bij de komst van chartermaatschappijen vluchten geschrapt zouden worden, vertelt Van Dormael. 'Niets is minder waar. Sinds we zijn gaan vliegen, voerde KLM het aantal vluchten op van één naar vier.'

Meer over