Air France praat over fusie Alitalia

Air France-KLM praat weer met Alitalia over een fusie. ‘Een fusie met Alitalia is van het begin af aan onze strategie geweest’, zei topman Jean-Cyril Spinetta van Europa’s grootste luchtvaartmaatschappij, tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers in Parijs....

Alitalia laat weten dat de raad van bestuur iemand heeft vrijgemaakt om een alliantie met de Frans-Nederlandse onderneming te onderzoeken.

Air France-KLM stelt duidelijke voorwaarden. Alitalia moet eerst zijn zaakjes financieel op orde hebben. Zo zouden de Italianen eerst moeten privatiseren en reorganiseren. Alitalia lijdt al jaren grote verliezen.

Air France-KLM blijft naar eigen zeggen uitstekend presteren. Volgens topman Spinetta profiteert de maatschappij na de fusie van zijn sterke positie als marktleider. Het aantal reizigers neemt toe (het aantal zakenreizigers zeer sterk), de omzet stijgt, de winst gaat omhoog en de vliegtuigen zitten ook nog eens vol. In het eerste halfjaar werd een nettowinst behaald van 618 miljoen euro. Dat is minder dan vorig jaar, maar toen was er een eenmalige meevaller door de verkoop van een bedrijfsonderdeel. Wordt die verkoop uit de cijfers gehaald, dan is de winst met 50,7 procent gestegen. De omzet kwam uit op 11,9 miljard euro, een toename van ruim 10 procent. Het bedrijfsresultaat bedroeg 979 miljoen euro tegenover 750 miljoen euro vorig jaar, een stijging van 30,5 procent. Over 2006 verwacht Spinetta een significante groei.

De hoge brandstofprijs blijft een probleem voor Air France-KLM. Door de risico’s van een hoge prijs op de termijnmarkt af te dekken, konden de hoge kosten nog een beetje in de hand worden gehouden. ‘Maar dat geldt voor de korte termijn’, zei Leo van Wijk, de tweede man van de alliantie. ‘Stap voor stap kom je in de buurt van de marktprijs.’ Dit jaar verdient KLM nog 1,1 miljard dollar aan deze vorm van risicomijding, volgend jaar is dat 830 miljoen en in 2008-2009 nog maar 360 miljoen euro.

Van Wijk zegt niet bang te zijn voor de gebeurtenissen in de VS, waar US Airways (onderdeel van de concurrerende Star Alliance) branchegenoot Delta Airlines (onderdeel van Skyteam, waarin Air France en KLM zitten) wil overnemen. ‘We zijn de belangrijkste Europese maatschappij. Wij spelen daarom altijd een rol in die consolidatieslag.’

Na de publicatie van de cijfers daalde de koers van KLM in Amsterdam en Parijs 6,5 procent.

Meer over