Ahold ziet juist kans door Franse megafusie

Noch Carrefour, noch Promodès stonden bij Ahold op de verlanglijst voor overnames. Ahold wordt dan ook geen muurbloem door de fusie tussen de twee Franse concurrenten....

Ahold is in Europa veel kleiner dan in de VS, waar het sterk is gegroeid door succesvolle overnames. Dat klemt, nu de Amerikaanse gigant Wal-Mart, vier keer zo groot als Ahold, zich de laatste twee jaar krachtig roert in Aholds Europese achtertuin. 'Aan de appelboom wordt flink geschud', zei Van der Hoeven eerder dit jaar. 'Als er appels afvallen, moeten de goede appels in onze schoot terechtkomen.'

Tot dusver vallen de appels niet in Zaandam: het Britse Asda ging naar Wal-Mart, Carrefour en Promodès zochten elkaar op en worden nu samen in één klap de tweede supermarktcombinatie van de wereld achter Wal-Mart. Van der Hoeven kan er niet mee zitten. 'Het is geen spel om het spel. Overnames moeten goed zijn voor onze klanten en daardoor voor onze aandeelhouders. Dat bepaalt de grens van wat wij willen betalen.'

Ahold houdt hardnekkig vast aan zijn befaamde gedetailleerde acquisitie-spoorboekje. 'Er blijven in Europa genoeg raspaarden over die wij graag in onze stal zouden willen hebben', aldus Van der Hoeven. Het Zaanse concern heeft zijn netten al uitgeworpen in Duitsland, Engeland en Frankrijk, landen die het tot voor kort links liet liggen.

Eerst waren het appels, nu zijn het raspaarden. Heeft Ahold zijn strategie veranderd? 'Dat de appels uit de boom zouden gaan vallen, zagen wij al een tijd geleden aankomen', aldus Van der Hoeven. 'Dat hebben wij dus goed gezien.' En wat die raspaarden betreft: 'Zij vormen onze missie. Wij willen alleen de beste bedrijven in onze branche inlijven.'

Van der Hoeven maakte zijn opmerkingen tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers, die wederom een sterke groei lieten zien. Vooral in de VS en Latijns Amerika gingen de zaken voorspoedig.

De concernomzet nam het eerste halfjaar toe met 30,4 procent tot 38 miljard gulden. Het grootste deel van die groei was afkomstig van overnames: Giant-Landover in de VS, en Disco in Argentinië. Maar ook op eigen kracht dikte Aholds omzet flink aan. Wereldwijd bedroeg die autonome groei 7 procent.

Nederland bleef sterk achter. Daar steeg de omzet met 4,1 procent, en het bedsrijfsresultaat met 10 procent. Albert Heijn zag zijn marktaandeel licht teruglopen. Een tijdelijke ontwikkeling volgens Van der Hoeven, die twee oorzaken gaf.

'Onze Bonus-klantenkaart vervangt sinds vorig jaar traditionele acties en aanbiedingen. Daardoor lopen wij even wat promotionele omzet mis, maar neemt de kwaliteit van de winst wel toe.'

Verder sloot Albert Heijn nogal wat kleinere winkels, terwijl de nieuwe grote vestigingen, zoals onder het Amsterdamse Museumplein, nog op stoom moeten komen. Schuitema, waarin Ahold een groot belang heeft, verbeterde zijn resultaten sterk doordat dit bedrijf steeds meer winkels ombouwt tot de goedlopende C1000-formule.

Van der Hoeven verwierp de recente kritiek van zijn Nederlandse rivaal Willy Angenent, topman van de nieuwe Laurus-groep. Angenent dreigde naar de kartelwaakhond te zullen stappen als Ahold zijn marktaandeel in Nederland verder zou uitbreiden. 'Schuitema en Albert Heijn zijn sterk verschillende bedrijven, die je niet zo maar bij elkaar kunt optellen', vindt Van der Hoeven. 'Bovendien: als Laurus naar de NMa stapt, begin ik een discussie over Spanje.' In dat land is Laurus veel groter dan Ahold.

Meer over