Ahold laat opnieuw sterke groei zien

Ahold heeft afgelopen kwartaal de omzet met 13 procent zien toenemen tot 8,44 miljard euro. Dat was vooral te danken aan de sterke Amerikaanse dollar. Maar ook op eigen kracht wist het supermarktbedrijf de opbrengsten op te voeren.

Een vlag met het logo van Albert Heijn bij het hoofdkantoor van Ahold in Zaandam. Beeld anp
Een vlag met het logo van Albert Heijn bij het hoofdkantoor van Ahold in Zaandam.Beeld anp

In Nederland nam de vergelijkbare omzet met 4 procent toe, mede dankzij positieve trends bij Albert Heijn. In de Verenigde Staten behaalde Ahold een autonome groei van 1,8 procent. De onderliggende operationele winst steeg met 12 procent tot 319 miljoen euro. De nettowinst viel met 189 miljoen euro 6 procent hoger uit dan een jaar eerder.

De omzetgroei in Nederland weerspiegelt volgens Ahold positieve trends bij zowel Albert Heijn als bij webwinkels. De cijfers van 's lands grootste supermarktketen werden zoals gebruikelijk niet apart vermeld. Wel liet het bedrijf weten dat de verkoopvolumes zijn gestegen, vooral van verse producten. Ook het marktaandeel zat in de lift.

In totaal kwamen de opbrengsten in Nederland, waar Ahold ook eigenaar is van Bol.com, Etos en Gall & Gall, op 2,8 miljard euro. Dat is ruim 7 procent meer dan een jaar eerder. De groei van het onderliggend bedrijfsresultaat bleef beperkt tot 1,6 procent, tot 129 miljoen euro. Dat kwam onder meer door investeringen in de onlineactiviteiten.

Tegenover die investeringen staat wel een groei van de verkopen bij Albert Heijn Online en Bol.com met meer dan 30 procent. Ahold blijft dan ook geld steken in een verdere versterking van zijn marktpositie als internetverkoper.

Ahold ligt naar eigen zeggen op koers om de eigen prognoses voor dit boekjaar waar te maken. Het verwacht de eerder aangekondigde fusie met de Belgische branchegenoot Delhaize voor medio 2016 af te ronden.

Meer over