Ahold en Laurus strijden om overname A & P-winkels

De grote Nederlandse supermarktconcerns raken slaags in eigen land, met als inzet de A & P-winkels. Donderdag zette de Duitse eigenaar de 131 Nederlandse A & P's in de etalage....

De laatste jaren hielden de grote concerns het relatief rustig op hun thuismarkt, druk als zij waren met uitbreiding in het buitenland. De verkoop van de Nederlandse A & P-winkels verstoort die rust.

Vooral de belangstelling van Ahold is opmerkelijk. Concurrent Laurus dreigde onlangs naar kartelwaakhond NMa te zullen stappen als Ahold in Nederland nog verder uitbreidt. Met Albert Heijn en C1000 van dochter Schuitema heeft Ahold nu al ruim 30 procent van de markt. Laurus heeft een dikke 20 procent.

'Maar wij denken niet dat het zover zal komen', zegt een Ahold-woordvoerder over de NMa-dreiging. Het Zaanse concern vindt dat Albert Heijn en C1000 niet zomaar bij elkaar opgeteld mogen worden, omdat Schuitema een zelfstandig bedrijf is en de beide Ahold-formules fel concurreren.

Laurus, pas vorig jaar ontstaan uit de fusie tussen Vendex Food en De Boer Unigro, heeft het grootste belang bij de inlijving van de A & P-winkels. 'Ik denk dat Laurus er heel wat voor over zou hebben om in één klap aan een marktaandeel van 25 procent te komen', zegt Ton Bos van de adviesclub Retail Wholesale Group.

Met een omzet van 1,7 miljard gulden heeft A & P in Nederland een marktaandeel van 3,5 procent - veel te weinig voor de Duitse eigenaar Tengelmann, die streefde naar 10 procent. Tengelmann kocht de winkels toen ze nog Jac Hermans heetten. De winkels worden verkocht omdat Tengelmann financiële problemen heeft.

De kwaliteit van de A & P-supers is omstreden. Volgens directeur Willem Pijper zijn de winkels 'goed winstgevend'. Anderen wijzen echter op de matige locaties van veel A & P's en het achterstallige onderhoud, omdat Tengelmann te weinig investeerde.

Wel omvat A & P ook de goedlopende Alkmaarse winkelketen Grosmarkt, die in 1988 werd ingelijfd, en een zestal zogenoemde hypermarkten, zeer grote winkels die het kocht van Makro. Deze voormalige Maxis-winkels worden nu omgebouwd tot A & P's. De eerste A & P-hypermarkt in Venlo zou al goede resultaten boeken.

Er zijn nog andere potentiële kopers. De befaamde prijsvechter Dirk van den Broek heeft 'geen belangstelling'. Groenwoudt geeft geen commentaar. Maar ingewijden achten de kans klein dat Groenwoudt A & P zou willen hebben, omdat dit bedrijf alle aandacht richt op drogisterijen en parfumeriewinkels.

De kans lijkt klein dat een buitenlandse koper de A & P-winkels inlijft. 'Nederland is een heel moeilijke markt', aldus Bos. 'Naast de grote partijen is hier een groot aantal sterke regionale ketens actief. Probeer daar maar eens tussen te komen.'

Tengelmann wil ook veel grotere Duitse activiteiten afstoten, en lonkt daarvoor naar het Hamburgse Edeka. Maar die is niet geïnteresseerd in Nederlandse winkels, aldus een woordvoerder.

Deskundigen denken dat de Nederlandse A & P-winkels minstens 500 miljoen gulden opbrengen.

Meer over