Ahold dwong AH tot hoge prijzen

Albert Heijn heeft jarenlang de prijzen in zijn supermarkten moeten verhogen omdat moederbedrijf Ahold geld nodig had voor buitenlandse overnames....

Dat blijkt uit een reconstructie van de grootste prijzenslag die de supermarkten ooit hebben gevoerd en het afgelopen najaar begon. De kasstroom (winst plus afschrijvingen) bij Albert Heijn moest van moeder Ahold jaarlijks met 15 procent omhoog. Alleen op deze manier kan Ahold de rente betalen over de schulden die het maakte voor buitenlandse overnames, vooral in de Verenigde Staten. Een aantal bestuurders stapte op uit frustratie over het rigide financiële beleid van Ahold.

De winstmarge bij Albert Heijn werd opgevoerd tot ruim 5 procent in 2002. Dat is volgens supermarktdeskundige Laurens Sloot van de Erasmus Universiteit 'beduidend hoger' dan de gebruikelijke 2 tot 3 procent bij servicesupermarkten.

Albert Heijn verwijst voor commentaar naar Ahold. Dat concern wil niet reageren, maar benadrukt wel dat onder leiding van de huidige topman Anders Moberg een heel ander beleid wordt gevoerd met betrekking tot dochter AH.

Andere supermarkten profiteerden mee van het prijsbeleid bij Albert Heijn. Ze schroefden hun prijzen ook op, zonder dat het klanten kostte. 'Er is optimaal gebruikgemaakt van de bereidwilligheid van consumenten ten tijde van hoogconjunctuur om meer te betalen', zegt woordvoerder Frits Kremer van Laurus, het moederbedrijf van Konmar, Edah en Super De Boer.

Albert Heijn wilde begin vorig jaar al een forse prijsverlaging doorvoeren, maar het boekhoudschandaal bij Ahold in februari gooide roet in het eten. Elke euro was hard nodig om een faillissement te voorkomen.

Afgelopen zomer besloot de AH-directie alsnog dat een radicale prijsverlaging nodig was. De supermarktketen verloor razendsnel marktaandeel aan goedkopere concurrenten.

De operatie, die de codenaam Kiwi kreeg, werd in het diepste geheim voorbereid. Lange tijd - tot kort vóór 20 oktober, toen de prijsoorlog begon - waren slechts tien AH-medewerkers op de hoogte.

De prijzenslag is overigens nog niet ten einde. Vrijdag begon Albert Heijn de 'hamsterweken', waarbij klanten die groot inslaan, korting krijgen. De belangrijkste concurrenten gaan weer mee.

Meer over