Aegon wil 'bevlogenheid en trots' personeel terug

Aegon gaat weer agressief klanten werven. De verzekeraar werkt aan zeer 'ambitieuze' verkoopdoelstellingen voor 2006. Ook gaat Aegon de drempels voor het verstrekken van hypotheken verlagen en succesvolle verkopers extra fêteren....

Het bedrijf wil met deze maatregelen 'de trots en de bevlogenheid bijde medewerkers terugbrengen', zegt Harry van der Zwan van detussenpersonendivisie in het personeelsblad InterAegon.

De verzekeraar is daarmee terug bij zijn roots. Eind jaren negentigstond Aegon te boek als een zeer agressieve verkoper van financiëleproducten. Opgezweept door sterk stijgende beurskoersen, royaleprovisieregelingen voor verkopers en een blakend vertoon van zelfvertrouwengroeiden de bomen bij Aegon tot in de hemel.

Totdat in 2000 de zeepbel barstte en de koers van het aandeel Aegon inelkaar klapte. Vooral in eigen huis deed dat pijn. Aegon Nederland werdbelaagd door klanten die ontevreden waren over de beleggingsproducten diezij in de gouden jaren bij de verzekeraar hadden aangeschaft.

De lagere beurskoersen en de klantenopstand dwongen Aegon in hetdefensief. Vanaf het Aegon Plein in Den Haag, waar het hoofdkantoor van deverzekeraar staat, werd de afgelopen jaren soberheid gepredikt. Vooral opde binnenlandse markt. 'We zijn een gewone verzekeraar,' zei Johan van derWerf - de baas van Aegon Nederland nog bij de presentatie van dehalfjaarcijfers over 2005.

Maar een gewone verzekeraar, daar doen veel tussenpersonen het nietvoor. Die willen graag polissen slijten van een populaire verzekeraar. Endan het liefst van eentje die hoge provisies uitbetaalt, en niet zeurt overhoe die klanten geworven worden.

'Door ons slechte imago bij de intermediair zag je dat sommigeaccountmanagers hun kopjes lieten hangen,' vertrouwt Marcel HoltropInterAegon toe. Hij wil het tij keren door verkoopsuccessen van managersextra te vieren. 'Als de performance meewerkt, hebben zij meer zin in hunwerk en is er meer plaats voor trots.'

Meer over