Accountant gelooft niet in eigen werf

Het Amsterdamse gerechtshof heeft een onderzoek gelast naar mogelijk wanbeleid bij scheepswerf YVC. Commissaris A. Korteland was de man achter de schermen....

'JE KUNT geen schepen bouwen met een rekenmachine. En zeker geen speciaalschepen.' In de scheepvaartwereld is de IJsselwerf het gesprek van de dag. Niemand begrijpt hoe zo'n mooi bedrijf in zo'n korte tijd ten onder kon gaan. Maar insiders zagen het al aankomen.

Tot de IJsselwerf in juni surséance aanvroeg, werd het bedrijf geleid door directeur Kasper Bosma. Vooral op papier, want diverse betrokkenen melden dat de werkelijke macht elders lag: bij Aart Korteland. Hij is nog steeds president-commissaris van YVC, tot voor kort moeder van IJsselwerf.

Als het aan FNV Bondgenoten ligt, duurt dat niet lang meer. Korteland en zijn collega's worden ervan beschuldigd de IJsselwerf bewust richting bankroet te hebben gestuurd, om goedkoop van het gros van de 265 werknemers af te komen. Het hof ziet 'krachtige aanwijzingen' in die richting.

Korteland (55) is niet de eerste de beste in de scheepvaartwereld. Al jaren is hij voorzitter van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders en lid van de Nationale Havenraad. Maar zijn meest prestigieuze bijbaan kreeg hij vorig jaar. Korteland zag zijn loopbaan bekroond met een benoeming namens VNO-NCW in de Sociaal Economische Raad (SER).

Begin jaren zeventig leek het erop dat Korteland bij zijn leest zou blijven: de accountancy. De in Rotterdam opgeleide registeraccountant vond in Arthur Andersen zijn eerste werkgever. Maar al snel koos hij voor de scheepvaart. Medio jaren tachtig begon Korteland zijn eigen beleggingsmaatschappij en niet veel later werd hij bestuurslid van de Nederlandse Vereniging voor Participatiemaatschappijen. Dit leidde tot lange reeks commissariaten, adviseurschappen en participaties.

In 1996 werd Korteland president-commissaris bij YVC. 'Ik ben een autodidact', zegt hij over zijn kennis van de scheepsbouw. 'Ik kom al 25 jaar aan boord van schepen, dus ik weet er wel het nodige van.'

Maar niet iedereen is daarvan overtuigd. 'Korteland heeft wel een zekere kijk op schepen. Maar van de gespecialiseerde scheepsbouw heeft hij geen verstand', zegt een kenner. 'Bij een werf als IJsselwerf is dat niet handig.'

Henk Boer was lange tijd directeur van de IJsselwerf. 'Wij waren de kleermakers onder de scheepsbouwers', zegt Boer. 'We bouwden geen bulkcarriers, zoals de meeste werven.' Geen stalen bakken met een flatje erop en een motortje erin, maar 'speciaalschepen' zoals chemicaliëntankers en varende visfabrieken. 'De werf genoot aanzien over de hele wereld.'

Maar vorig jaar sloeg de Azië-crisis toe. Werven uit die regio begonnen schepen te bouwen tegen dumpprijzen. 'Korteland liet toen al in kleine kring weten dat hij geen toekomst meer zag voor de scheepsnieuwbouw in Nederland', zegt een ingewijde. 'Velen zijn dat met hem eens. Behalve voor één segment: dat van de speciaalschepen. Nederlandse werven zoals IJsselwerf hebben nog steeds unieke kennis in huis.'

A. Vallianatos, die sinds de sursánce met de bewindvoerders leiding geeft aan IJsselwerf, kan dat bevestigen. 'Dat heeft hij vaak gezegd. Maar ik ben het niet met hem eens. Zo slecht is de markt niet.'

Het lijkt een vreemde combinatie. 'Korteland zwaaide de scepter over een onderneming waar heel Nederland in geloofde, behalve hij', zegt P. Bosch, advocaat van FNV Bondgenoten. 'Het kwalijke is dat hij tegenover de buitenwereld deed alsof hij de speciaalbouw wilde voortzetten. De overheid heeft tot dit jaar miljoenensubsidies verstrekt.'

Korteland wijt de problemen aan 'het gebrek aan orders'. Dat er bewust orders zijn getorpedeerd, zoals bij het hof naar voren kwam, is 'onzin'. 'Als we de IJsselwerf de nek wilden omdraaien, hadden we dat al eerder gedaan.'

Meer over