Abercrombie & Fitch sluit nog meer Amerikaanse filialen

Na tegenvallende verkoopcijfers heeft kledingconcern Abercrombie & Fitch besloten nog eens 35 extra winkels te sluiten in de Verenigde Staten. Eerder dit jaar gingen al 15 winkels dicht van het merk dat in zijn thuisland blijkbaar niet meer aansluit bij de jonge doelgroep.

Beeld Reuters

Abercrombie & Fitch had al rekening gehouden met lagere winstcijfers, maar de verkopen in het derde kwartaal bleven verder achter dan gedacht. De omzet was 14 procent lager dan een jaar geleden. En dat terwijl het kledingconcern een nieuwe reclamecampagne en een nieuw logo heeft gelanceerd. De naakte mannelijke bovenlijven verdwenen van de posters. Het licht is er niet meer zo gedimd en de stijl is losser.

De afgelopen zes jaar moest al een derde van de Amerikaanse filialen dicht. Om de tegenvallers in eigen land op te vangen, heeft het kledingmerk de afgelopen jaren in andere landen filialen geopend, waaronder in Amsterdam. Al twee jaar zit het bedrijf zonder topman nadat Mike Jeffries van Abercrombie & Fitch een exclusief merk wilde maken. Nu zegt de leiding van het kledingmerk dat twintigers meer aanslaan op innerlijk dan uiterlijk, aldus The Wall Street Journal. 'Onze reclamecampagne zit vol mensen met karakter en charisma, mensen met zelfvertrouwen.'

Het bedrijf wijt de dalende verkoopcijfers volgens CNBC aan koersschommelingen en minder bezoek aan winkelcentra en toeristenlocaties. Daarbij zou het ongewoon warme weer hebben tegengewerkt: daarom moesten de dikke winterkleren in de uitverkoop verkocht worden om ruimte te maken voor de nieuwe seizoenskleren.

Meer over