'Aanrijding in EU moet sneller afgehandeld'

Automobilisten die in het buitenland betrokken zijn bij een ongeluk, moeten gemakkelijker en sneller schadevergoeding kunnen krijgen. Dat is de inzet van een Europese richtlijn voor de bescherming van verkeersslachtoffers in het buitenland, die woensdag door de Europese Commissie is aangenomen....

Van onze correspondent

Peter de Graaf

BRUSSEL

Nu is het vaak moeilijk en omslachtig om na een ongeluk over de grens schade te claimen, zo erkent de verantwoordelijke EU-commissaris Monti. Het slachtoffer wordt opgezadeld met tal van problemen, zoals het verzamelen van politierapporten en getuigenverklaringen. Ook is het vaak moeilijk de verzekeraar van de tegenpartij te achterhalen en de geldende regels in het betreffende land te doorgronden.

'Het huidige systeem van de groene kaart en de bestaande Europese richtlijnen zijn niet voldoende om een oplossing aan te dragen voor deze problemen', aldus Monti. Daarin moet hoognodig verandering komen. Want Europa is één, iedereen wordt geacht vrij te kunnen reizen door de lidstaten, maar bij een ongeluk stuit de automobilist toch weer op nationale grenzen en moeizame procedures.

Volgens de richtlijn wordt elke verzekeraar verplicht in alle landen van de Europese Unie een vertegenwoordiger te hebben die kan worden ingeschakeld door gestrande landgenoten om hun schadezaak te begeleiden. Ook krijgen de slachtoffers het recht direct een claim in te dienen bij de verzekeraar van de tegenpartij.

Alle verzekeraars moeten een schadeclaim die door buitenlanders wordt ingediend sneller afhandelen dan nu gebeurt. Verzekeraars die niet snel genoeg zijn worden bestraft. Ook moet er een garantiefonds komen voor burgers die slachtoffer zijn van een verkeersongeluk in een andere EU-lidstaat. Indien de verzekeraar van de tegenpartij niet achterhaald kan worden of ten onrechte weigert te betalen, dan kunnen de burgers een beroep doen op het garantiefonds, dat moeten worden gevormd door de gezamenlijke verzekeraars.

EU-commissaris Monti eist ook de invoering van een informatiesysteem in de lidstaten, dat slachtoffers van auto-ongelukken helpt te achterhalen wie de verzekeraar van de tegenpartij is.

De ontwerp-richtlijn moet nog worden goedgekeurd door de Europese ministerraad en het Europees Parlement. De Europese Commissie is met de richtlijn gekomen nadat langdurig overleg tussen de betrokken verzekeringsorganisaties (het Europees Verzekeringscomité en de Raad van de groene kaart-kantoren) geen overeenstemming opleverde over een vrijwillige regeling.

Meer over