Aan de Renegade zit nog maar weinig hoekigs

Het rebelse van de Jeep Renegade zit slechts nog in de naam. Comfort en rij-eigenschappen zijn allemaal even prettig. Logisch dat het hoekige er steeds meer vanaf gaat.

De Jeep Renegade tijdens een presentatie in Italië. Beeld epa
De Jeep Renegade tijdens een presentatie in Italië.Beeld epa

De teloorgang van de vierkante auto is niet te stuiten. De Nederlandse militairen van luchtmacht, marechaussee en landmacht gaan hun prachtige Mercedessen G en Land Rover Defenders verruilen voor de Amarok-pick-ups van Volkswagen, waar behalve de laadbak niets vierkants aan zit. En kijk op internet eens wat die Defender, boegbeeld der rechte hoeken, sowieso te wachten staat.

Geen wonder dat een ander ooit trots vierkant merk een beetje de weg kwijt is. Het Amerikaanse Jeep heeft natuurlijk de Wrangler, die eigenlijk nog dicht bij het oerontwerp staat dat als soortnaam in de Van Dale is terechtgekomen; daarin wil je als politiek correcte Europeaan alleen off the road in IJsland worden gezien. Voor de geplaveide weg was er de Cherokee, een prachtbak, die in de loop der decennia steeds zachter gelijnd werd en in de recenste make-over van zijn laatste rechte hoeken is ontdaan.

Ook de compacte SUV van de Amerikanen, de betrekkelijk onbekende Compass, is een keurige auto, die alleen nog door zijn authentieke Jeep-grille opvalt. Hoog tijd voor een rebelse nieuwkomer, moeten ze bij Jeep hebben gedacht. Ze kozen voor een crossover. Dat schimmige segment (mini-SUV, stoere MPV) lijkt tegenwoordig nog de enige categorie waar ontwerpers vrijelijk geestverruimende middelen tot zich mogen nemen tijdens hun werk; zie de verdwenen verhoudingen en hysterische uitstelpingen bij de Kia Sportage, de Opel Mokka en vooral de Nissan Juke. Een wereld, kortom, waar nog wat eer te behalen valt voor een designer die vierkantfans wil behagen.

De vraag blijft evenwel of Jeep dat wilde. De Renegade heeft een mooie hoekige voorkant die met gevoel voor no nonsense alle eer laat aan de kenmerkende en onverwoestbaar mooie grille van de zeven verticale luchtschachten. De achterkant is met iets te veel reliëf en rondingen al wat minder, al maken de achterlichten (met een kruis dat verwijst naar de jerrycan die standaard in de oerjeep aanwezig was) iets goed. Het zijaanzicht bekoort met zijn onduidelijke lijnmengelmoes het minst - even komt zelfs de gedachte aan een Kia Soul op.

Een Jeep uit Italië

De Renegade is de eerste Jeep die in Italië wordt gemaakt. Het moederconcern van de Amerikaanse autofabrikant, Chrysler, is begin vorig jaar overgenomen door het Italiaanse Fiat. De Renegade wordt gebouwd op hetzelfde onderstel als de Fiat 500X (foto), die rond deze tijd in Nederland verschijnt. Waarmee de tweede betekenis van het woord 'renegade' ook toepasselijk wordt: afvallige.

Gereden Jeep Renegade 1.4 MultiAir Longitude FWD

Prijs 26.490 euro (vanafprijs 22.990)

Afmetingen (lxbxh) 4,25 x 1,8 x 1,7 meter

Gewicht 1.395 kg

Achterbak 351 liter (1.297 met platte achterbank)

Vermogen 103 Kw (140 pk)

Verbruik 1:17

Veiligheid 5 uit 5 NCAP-sterren

Energielabel C

Jong en grootsteeds

Van binnen zijn de verrassingen aangenamer. Er is iets grappigs met de Renegade aan de hand, waar de marketeers van Volkswagen eerder wel raad mee wisten: hij is kleiner dan hij lijkt. Met 4,2 (lengte) x 1,8 meter (breedte) verhoudt-ie zich keurig tot bovengenoemde crossovers, maar binnen krijg je het gevoel dat je in een grotere klasse zit. Heeft te maken hebben met de afstand stoel-stuur-dashboard-voorruit. Slim gedaan. En het gaat niet ten koste van de ruimte achterin; daar gingen drie volwassenen met gemak in.

Voor we gaan rijden nog even terug naar de vraag wat Jeep nu wil met de Renegade. De commercial die de marktintroductie begeleidt, ademt jong en grootsteeds. Dat eerste kennen we, want de auto die zichzelf als uitermate geschikt voor ouderen presenteert, moet nog gemaakt worden. Het tweede is in het geval van Jeep opmerkelijk. Weliswaar rijdt er in het filmpje een rode off-the-roadversie van het model, maar de hoofdrol is weggelegd voor een wit exemplaar dat smetteloos door de stad cruiset. Wit. Een Jeep.

En voorwielaangedreven. Althans ons testexemplaar; vierwielaandrijving is niet langer standaard bij het Amerikaanse merk. Ze zijn er wel, zoals er ook een Renegade is voor het ruige werk, de Trailhawk. Die zit qua technische voorzieningen rechts in het palet, met een automatische 9-versnellingsbak en vier rijstanden voor diverse ondergronden ('auto, snow, sand, mud').

Luxer

Wij lieten het veld voor wat het was en doorkruisten met de witte voorwielaangedreven Renegade de stad, 1.4-motor, vier cilinders, benzine. En met die ervaring was helemaal niets mis. Nog nooit zo fijn (en hard) over drempels gereden. En wat schakelt de 6-versnellingsbak subliem. Buiten de stad evenmin reden tot klagen. Stille motor en een robuust interieur, dat voorziet in aangename details: de ledverlichting bij het instappen, de geluidsinstallatie die zelf het volume aanpast aan de snelheid (en dus het eigen geluid van de auto) en een zeer gebruiksvriendelijk display, om er een paar te noemen.

Behalve groter zou je zodoende ook zeggen dat hij luxer lijkt dan hij is. Maar die luxe is geen schijn. Het gaat allemaal zo makkelijk en prettig dat zich maar één conclusie opdringt: als de Renegade al een rebel is, dan toch vooral binnen de Jeep-traditie. Aan de Renegade zit nog maar weinig hoekigs.

Blik test auto's, signaleert opvallende autozaken en doet daarvan elke twee weken verslag.

Presentatie van de Jeep Renegade in Genève, Zwitserland. (archiefbeeld uit maart 2014) Beeld epa
Presentatie van de Jeep Renegade in Genève, Zwitserland. (archiefbeeld uit maart 2014)Beeld epa
Meer over