2015 is recordjaar voor BMW

Voor het Duitse autoconcern BMW is 2015 het topjaar uit zijn honderdjarige geschiedenis geworden. Er werden vorig jaar wereldwijd 2,25 miljoen autos verkocht, een groei van 6,1 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

BWM-topman Harald Krueger valt flauw tijdens een presentatie in Frankfurt in september. Beeld null
BWM-topman Harald Krueger valt flauw tijdens een presentatie in Frankfurt in september.

De BMW Group, producent van BMW's, Mini's en Rolls-Royces, maakte de recordcijfers maandag bekend tijdens de jaarlijkse North American International Auto Show in Detroit. Juist op die belangrijke Amerikaanse markt bleven de verkoopcijfers achter bij die in Europa.

De sjoemelsoftware-affaire bij concurrent Volkswagen lijkt nu op de Amerikaanse markt ook gevolgen te hebben voor andere Duitse merken. In de twee laatste maanden van het jaar zag de BMW Group de verkoopcijfers in de Verenigde Staten niet op- maar teruglopen.

BMW-directielid Ian Robertson wilde in Detroit niet te lang stilstaan bij eventuele negatieve ontwikkelingen op de Amerikaanse markt. Hij beklemtoonde de wereldwijde recordcijfers. 'Al hebben we op sommige markten met stevige tegenwind te maken', zo moest hij erkennen.

Volgens Robertson staat de BMW Group er sterk genoeg voor om 'flexibel' in te spelen op negatieve sentimenten. 'We zitten op het goede spoor en dat moeten we blijven.'

Dat de BMW Group voor het vijfde opeenvolgende jaar mooie cijfers kon overleggen, is vooral te danken aan de autoverkopen binnen Europa. Die namen in 2015 met 9,4 procent toe, terwijl de afzet van auto's in groeimarkt China achterbleef bij de verwachtingen (plus 1,7 procent). Van het kernmerk BMW verkocht het bedrijf vorig jaar wereldwijd 1,9 miljoen auto's, een groei van 5,2 procent. De Mini's deden het relatief nog beter. Daar viel een groei te noteren van 12 procent, tot ruim 338 duizend auto's.

Van het luxemerk Rolls-Royce werden in 2015 minder auto's verkocht dan in het jaar daarvoor. Maar 2014 was dan ook het beste verkoopjaar van Rolls-Royce uit zijn 112-jarige geschiedenis.

Honderjarig bestaan

BMW viert dit jaar zijn honderdjarig bestaan. De Bayerische Motoren Werke, met zijn hoofdzetel in München, begon als fabrikant van vliegtuigmotoren. Vervolgens kwamen daar motorfietsen en, in het jaar 1928, ook auto's bij.

In de strijd om de titel van meest succesvolle fabrikant van luxe auto's troeft BMW de concurrenten uit eigen land, Mercedes en Audi, af. Er werden vorig jaar 33.700 meer BMW's verkocht dan Mercedessen. Audi volgt op korte afstand van Mercedes.

Het hoofdkantoor van BMW in München, Duitsland. Beeld null
Het hoofdkantoor van BMW in München, Duitsland.

Nederlandse markt

De gisteren gepresenteerde cijfers deden het aandeel BMW op de beurs van Frankfurt goed, zij het op een bescheiden manier. De beurswaarde van BMW steeg 1,4 procent.

Ook op de Nederlandse markt, die wordt gedomineerd door Duitse automerken, doet BMW het goed. In Nederland werden vorig jaar 19.706 BMW's verkocht, ruim 30 procent meer dan in 2014. Ook de Mini, mede geproduceerd bij VDL Nedcar in Born, droeg bij aan het succes. Mede dankzij de introductie van de vijfdeurs-Mini en de Mini Clubman werden in Nederland de hoogste verkoopcijfers geboekt sinds 2001, het jaar dat de nieuwe Mini op de markt kwam.

Meer over