De GidsGroen of grijs

Hoe eco is zo’n ‘groen’ schoonmaakmiddel van de Action?

Nieuw bij Action: hippe, ‘groene’ schoonmaakproducten van het merk ‘A Good Clean’. Maar zijn ze ook echt ‘groen’?

Beeld ANP XTRA

Hip? Bij Action? 

Heel hip. De alles-, keuken-, badkamerreiniger en het afwasmiddel hebben vrolijke kleuren en trendy plantenparfums, zoals ‘rosemary & ginger’ (allesreiniger). Ze zitten in aantrekkelijke transparante plastic spuitflacons. Genoeg duurzaamheidsclaims. Zoals: ‘gemaakt met essentiële oliën’, ‘gecertificeerde hernieuwbare palmolie’, ‘actieve ingrediënten voor 98% plantaardig’ en ‘100% biologisch afbreekbaar’.

Wauw, dat klinkt goed!

Twee claims zijn alvast dubieus. ‘Biologisch afbreekbaar’ is een vrijwel loze kreet. Alles is namelijk biologisch afbreekbaar, als je maar lang genoeg wacht. Palmolie is altijd ‘hernieuwbaar’: kwestie van nieuwe oliepalmen planten. En gecertificeerd? Ook op de site kan ik nergens het keurmerk van de RSPO, de organisatie voor duurzame palmolie vinden. Palmolie staat ook niet als ingrediënt genoemd, of misschien als onderdeel van het schuimmiddel natriumlaurylsulfaat, gemaakt door vetzuren uit kokos- of palmolie te laten reageren met zwavelzuur.

En die essentiële oliën?

Onderdeel van het parfum in de producten. Ze moeten apart genoemd worden, omdat ze allergische reacties kunnen veroorzaken, zegt onderzoeker Robin van Wechem. Het zijn vooral plantaardige(citrus) extracten, maar ook het chemische hexyl cinnamal (badkamerreiniger), dat een jasmijngeur heeft. ‘Natuurlijke’ oliën zijn ook schadelijk voor het waterleven, belangrijk omdat je schoonmaakproducten door het riool spoelt.

En de 98% plantaardige actieve ingrediënten?

Vrijwel alle schoonmaakproducten bestaan voor 80% uit water. Maar een reiniger in sprayflacon is nog meer verdund dan een allesreiniger in een fles. De ‘Good Clean’- producten bestaan waarschijnlijk voor maar zo’n 15 tot 10 procent uit ‘actieve ingrediënten’.

Wel plantaardig?

Soms met wat moeite, zoals bovengenoemde natriumlaurethsulfaat. De kleurstoffen en conserveermiddelen vallen onder de 2% ‘niet-plantaardig’. Maar eigenlijk gaat het ook helemaal niet over ‘plantaardig’ of ‘niet-plantaardig’.

Waarover dan?

Of de ingrediënten schadelijk zijn voor ons of voor het milieu. ‘A Good Clean’ definieert ‘biologisch afbreekbaar’ als: ‘Ik los volledig op en schaadt het milieu niet’. Maar toch lijken ze niet veel beter te scoren dan andere reinigingsproducten. We hebben weliswaar een goede waterzuivering in Nederland, maar eigenlijk wil je bijvoorbeeld chemische conserveermiddelen, parfums, etherische oliën en synthetische kleurstoffen als briljantblauw (badkamerreiniger) liever niet in het riool of oppervlaktewater hebben. Maar de ‘Good Clean’-producten hebben ook geen duurzaamheidskeurmerk.

Duurzaamheidskeurmerk?

Zoals het Europees Ecolabel (Klok en Frosch), het Ecocert-keurmerk (Ecover) of Nordic Swan-keurmerk. Zulke keurmerken stellen concrete milieu-eisen aan de ingrediënten van een product en vaak ook aan de verpakking. Frosch allesreiniger zit in 100% gerecycled plastic. Over hun verpakking zegt ‘A Good Clean’ niks.

Dus ze zijn niet beter dan andere reinigingsmiddelen?

Het verschil lijkt minimaal. ‘Good Clean’ is ook niet goedkoper. Je betaalt € 1,27 voor een fles van 750 ml. Voor 1 liter Eco-allesreiniger van AH (mét Nordic Swan-keurmerk) betaal je € 1,29. En daar zit waarschijnlijk ook minder water in.

Prijs: Good Clean reinigers 750 ml € 1,27

Oordeel: **

Verkrijgbaar: Action

Meer over