Zure Apple

Apple-gebruikers moesten deze week wederom een tegenslag incasseren. De Amerikaanse topuniversiteit Yale adviseerde zijn eerstejaars studenten een computer te kopen die is uitgerust met een Windows-besturingssysteem en een Intel-microprocessor....

Van onze verslaggever

Lucas van Grinsven

AMSTERDAM

Ongetwijfeld krijgt de Yale-manager die het advies uitbracht op dit moment een lawine van boze e-mails over zich heen. Want dat doen Apple-gelovigen met ketters die het woord Gods negeren. Zulke lieden worden bedolven onder de elektronische post zodat zij dagenlang van de digitale buitenwereld zijn afgesloten. Menige journalist heeft onder deze druk beloofd zich voortaan minder negatief over de computerfabrikant uit te laten.

Het ware woord komt volgens de volgelingen immers uit Cupertino, waar Apple's hoofdkantoor is gevestigd, zegt Roel Wigboldus van de Nederlandse Mac online service Spidernet, een actieve gebruikersgroep. Hij rekent zichzelf tot de rekkelijken van de Apple-gemeente. Er zijn echter ook heel wat fundamentalisten onder de aanhangers. 'Dat zijn arrogante lieden', zegt Wigboldus. 'Ze vinden Mac nu eenmaal de beste.'

Eerlijk is eerlijk, de Mac is 'een verdomd goed, fraai, gebruiksvriendelijk systeem', zegt hij, in tegenstelling tot het karakterloze gedrocht dat de antichrist Bill Gates heeft gebaard met Windows. Het eigenaardige is dat Windows-gebruikers zelden reageren op zulke aantijgingen. Apple is nu eenmaal het enige computermerk dat hevige aanhankelijkheidsbetuigingen losmaakt. 'Alleen Apple is een lifestyle-merk', zei de oprichter van softwarebedrijf Oracle, Larry Ellison, toen hij deze zomer een commissaris-zetel in het bedrijf aanvaardde.

Maar het is een merk in verval. Het woord Apple wordt de laatste jaren niet genoemd zonder dat het in ééé adem gepaard gaat met 'zieltogend' of 'noodlijdend'. In het afgelopen rampjaar, dat op 26 september werd afgesloten, leed de onderneming een verlies van 1,1 miljard dollar (2 miljard gulden) op een 28 procent lagere omzet van 7,1 miljard dollar. Een jaar eerder bedroeg het verlies 816 miljoen dollar. Het eigen vermogen smelt weg.

Er zijn fouten gemaakt, geven de directeuren inmiddels ruiterlijk toe. Niet alleen waren Apple's fanatiekste klanten arrogant, het bedrijf was dat zelf ook. Apple verhoogde zonder scrupules de verkoopprijs van de Mac, terwijl Windows-pc's steeds goedkoper werden. Het wereldmarktaandeel van nieuw verkochte Macs is in drie jaar tijd dan ook verschrompeld tot 3,5 procent van meer dan 10.

'Maar dat is eigenlijk een verkeerde voorstelling van zaken', sputtert de Europese marketing manager Nigel Turner tegen. De 20 miljoen Macs die momenteel worden gebruikt, staan merendeels bij ontwerpers, in scholen en op universiteiten. Daar liggen de marktaandelen rond de 50 procent. Op die afnemers moet Apple zich concentreren om te overleven, zei hij donderdag op de jaarlijkse Apple Expo in de RAI.

Met de terugkeer van Steve Jobs als de facto bestuursvoorzitter heeft Apple in luttele weken zijn strategie gewijzigd. Het concern wil niet langer 'de andere' pc zijn voor iedereen, maar zich concentreren op de fanatiekste fans in de grafische wereld en in het onderwijs. In die wereld speelt het gebrek aan populaire software geen rol - zoals de belastingdiskette die volgend jaar alleen geschikt is voor Windows. Integendeel, voor grafici is juist meer software voor de Mac dan voor Windows.

Ontwerpers komen zelfs in opstand als zij niet langer op hun Mac mogen werken, blijkt uit een onderzoek van het Amerikaanse Gistics. 'Bij één bedrijf dat op Windows overstapte, nam bijna de helft van het creatieve team ontslag', zegt Turner. Geïntegreerde grafische bedrijven schakelen namelijk steeds vaker over op een Windows-netwerk en dan moeten de grafici mee. Met de komst van Windows sneuvelt dan niet alleen het Apple-besturingsysteem, maar ook de fraai vormgegeven computer.

Eenmaal een Mac, altijd een Mac, zo lijkt Apple het wel uit te willen schreeuwen. Ruim 80 procent van de Mac-gebruikers koopt opnieuw zo'n computer als de oude op is, zegt het bedrijf. Er is één probleem: eerste gebruikers zijn bijna niet te vinden. Het marktaandeel in Nederland is zelfs zo bedroevend laag dat het bedrijf geen cijfers publiceert.

Meer over