VooruitblikZomermode

Zomerzotheid: discokragen, kant en hotpants, dit gaat u dragen volgens Cécile Narinx

Beeld Piet Paris

Uw stijlredacteur Cécile Narinx duidt de mode van de komende lente en zomer aan de hand van de catwalkshows.

Er zijn mensen die gek zijn op herfst en winter. Onder hen bevinden zich veel modeliefhebbers, die ervan houden om laagjes te dragen, en sjaals, en mutsen en moffen, want, zo redeneren ze: hoe meer kleren, hoe meer vreugd. Zo niet uw stijlredacteur, die geen groter textiel geluk kent dan een losse zomerjurk dragen met een paar open sandalen. Ideaal als het komende zomer net zo snikheet wordt als vorig jaar.

Maar zo ver is het nog lang niet. Eerst moeten we maart-roert-z’n-staart, april-doet-wat-ie-wil en mei-vogelei nog door. Maanden waarin de dagen grijs kunnen zijn, of fris beginnen en zwoel eindigen. Maanden waarin alles wat je in de kast hebt hangen opeens verkeerd lijkt en de nieuwe zomercollecties ons de winkel inlokken. Omdat we zin krijgen in een nieuwe look – of een nieuwe broek. Of een nieuwe jas: zelden waren er zo veel verschillende jacks, trenchcoats en mantels te zien als voor komende zomer – alsof de jas de nieuwe jurk is.

De vraag die als vanzelf rijst aan het begin van een nieuw seizoen is natuurlijk: wat is de nieuwe mode? Wat zijn de trends? Hoe maak ik mijn kast 2020-proof? Als eerste en belangrijkste antwoord: door goed na te denken vóórdat we iets nieuws aanschaffen, en kleding met mate te kopen. De grootste ‘trend’ is immers duurzaamheid – waar we dan meteen bij moeten opmerken dat dit vooral geen overwaaiende hype maar een vaste waarde moet worden. Vooral tijdens de modeweek in Milaan lag het woord sustainability op ieders lippen. Miuccia Prada liet weten dat we vooral minder moeten kopen en toonde een behoorlijk tijdloze en simpele collectie. Ook bij Marni en Missoni waren ingetogen en onopgesmukt de sleutelwoorden. Bij wat minder nuchtere merken als Versace en Dolce & Gabbana, die zich niet zozeer figuurlijk als groen profileerden, was het wel letterlijk groen wat de klok sloeg, en dan met name de kleur en de print van palmbladeren en andere tropische planten. Andere typisch Italiaanse luxehuizen als Bottega Veneta, Jil Sander, Fendi en Tod’s toonden hun liefde voor Moeder Natuur door stoffen en leer ambachtelijk te verwerken tot kledingstukken en accessoires die jaren en soms generaties lang meegaan: óók een vorm van duurzaamheid.  

Bij de shows in Parijs was niet zozeer Moeder Aarde als wel Moeder de Vrouw de rode draad. Of het nu een tegenwicht is tegen al het minder vrolijke nieuws in de wereld, of om een lange neus te maken tegen de mannen, die steeds meer uit de vrouwengarderobe snoepen: vrouwelijkheid, in al haar verschijningsvormen, werd gevierd op de plankiers – adieu tristesse, bonjour femininité. Opvallend was dat vooral onschuldige, jonge meisjeslooks voorbijkwamen. Korte rokjes, kleine jurkjes en – niet te missen – hotpants bij bijna elke show, van het feministische Dior tot het damesachtige Hermès, en van het frivole Saint Laurent tot het conceptuele Maison Margiela. 

Opvallend was ook het vele kant dat er voorbijkwam, en de vele tere doorkijkstoffen, in ontwerpen die varieerden van communiekantjesbraaf tot femme fatale-gewaagd. Lingerie mag gezien worden, en elke tepel die erdoorheen schemert ook. Een gegarandeerde zomerhit wordt de luxe beha, gedragen als top. Gucci, Givenchy, Loewe, Dior en Fendi lieten zien hoe je dat stijlvol draagt. 

Beeld Piet Paris

Nog een grote trend, zij het wat minder uitgesproken vrouwelijk: jarenzeventigpakken en bloezen met disco-puntkragen (Victoria Beckham had fraaie), in fletse pastels. Ook giletjes kwamen veel voorbij, draperieën, bijzondere trenchcoats en ruches. Qua motieven wordt dit niet per se een geijkt zoetezomerbloemenseizoen. Als er al bloemen te zien waren, dan in een rustieke plattelandsvariant of een behangprint. Ook met een polkadotprint zet je het komend seizoen de puntjes op de i. Nog een laatste opvallend dessin: een breedgeschouderde trenchcoat van het toonaangevende huis Balenciaga was bedrukt met protestleuzen. De teneur: make the world a better place

Tot slot kijken we nog even naar de mannen. Die zijn, zoals gezegd, druk bezig met lenen en stelen uit de archetypische vrouwengarderobe. Satijn kwam veelvuldig voorbij, al was het maar als sjaal. Pastelkleuren, doorkijkstoffen (bij Louis Vuitton, Dior en Saint Laurent), luipaardprints, rokken en broekrokken (bij Raf Simons), bloemenborduursels en gebloemd fluweel. De silhouetten waren vloeiender en royaler dan ooit. De capuchontruien en sneakers die jarenlang niet weg te meppen waren van de catwalks waren in geen velden of wegen te bekennen. De enige sportieve elementen waren rugby- en bowlingshirts. Qua broeken scoorde de cargopant de hoogste ogen, qua schoeisel de orthopedische Jezussandaal en de grote grove laars. Andere oude bekenden: het krijtstreeppak (double breasted als het aan Fendi en Armani ligt) en het bikerjack. En, net als bij de vrouwen: tropische prints op Hawai-eske shirts.

Concluderend kunnen we de modezomerhits samenvatten in een likkebaardend lekkere soundtrack voor komend seizoen. Mother Nature van The Temptations, Girls, girls, girls van Sailor, Gli impermeabili van Paolo Conte, Unbeschreiblich weiblich van Nina Hagen, Girls and boys van Blur en, op repeat graag: Club Tropicana van Wham!

Maak er een mieterse zomer van!

Meer over