Zoektocht naar het wezen der historische dingen

JEUGDTHEATER Het is natuurlijk toevallig, maar wel treffend. Op de eerste dag van de Week van de Geschiedenis ging Maliënkolder in première, een jeugdtheatervoorstelling waarin Toneelschap Beumer & Drost even hilarisch als diepzinnig de ‘waarom-vraag van geschiedenis’ centraal stelt....

Annette Embrechts

Vier mannen, nieuwerwetse middeleeuwers zonder dat ze dit zelf (willen) weten, bouwen razendsnel aan een megakasteel dat uit een reuzenkinderkamer lijkt weggehaald. Hierin huist hun Maatschappij Ter Bevordering van de Instandhouding. In dit bolwerk van nutteloze bewaardrift voeren de mannen dagelijks hun rituelen uit, onder begeleiding van een eigengereid Middelnederlands. Totdat iemand uit het publiek de Maatschappij binnenstapt en vragen begint te stellen.

Allerlei naar historie overgeleverde ridderzaken krijgen in de handen van deze kerels een onnavolgbaar mimisch equivalent: er wordt geduelleerd met bij elkaar gepuzzelde paardekoppen, gevochten met onzichtbaar vliegende lepels die eerder als medailles op hun revers blonken, gebriest als bakstenen waterspuwers en hartstochtelijk gezongen als minstrelen voor in torens opgesloten jonkvrouwen. Een voice-over verheldert waar nodig: ‘Dit is niet het verhaal van de geschiedenis, dit is de geschiedenis van een verhaal.’

Loek Beumer (62) is fantastisch op dreef als rondborstige baas van de Maatschappij Ter Bevordering van de Instandhouding. Hij jongleert met taal zoals de rest met lepels. Samen met de ontregelende Chris Bolczek (61) als 21-ste-eeuwer en het jonge onstuimige drietal Maurits van den Berg, Sacha Muller en Sjors Stassen maakt hij van Maliënkolder de beste kolder in zijn soort: een kruising tussen Monty Python en Het Bureau. Met ook nog veel aanstekelijke muziek. En de onweerlegbare conclusie: ‘De wereld is alles wat het geval is.’

Meer over