Zij is de eerste zwarte soliste bij American Ballet Theatre

De wereld van het klassieke ballet is in de Verenigde Staten een overwegend witte wereld. Niet alleen de maillots, tutu's en spitzen zijn wit, ook de meeste mannen en vrouwen die ze dragen. In dat bastion heeft Misty Copeland een flinke bres geslagen.

Door onze buitenlandredactie
null Beeld ap
Beeld ap

Dinsdag werd de zwarte ballerina, die op dit moment in de Metropolitan Opera in New York furore maakt in Het Zwanenmeer, benoemd tot eerste soliste bij het American Ballet Theatre (ABT). Ze is de eerste Afro-Amerikaanse vrouw op die plek bij het prestigieuze, 75 jaar oude gezelschap.

Een filmpje waarin Copeland het nieuws tijdens een repetitie hoort (en haar tranen amper kan bedwingen), werd een hit op internet. Celebrities als Prince en Hillary Clinton feliciteerden haar. Copeland (32), geboren in Kansas City, Missouri, en opgegroeid in Californië, begon relatief laat met ballet, op haar 13de, en heeft haar leven lang tegen deels raciale vooroordelen gevochten. Ze zou te laat begonnen zijn en 'het verkeerde lichaam' hebben, maar in 2001 werd ze aangenomen bij het ABT en in 2007 werd ze soliste.

null Beeld ap
Beeld ap

Ambitie

Ze maakte nooit een geheim van haar ambitie de eerste zwarte prima ballerina te worden bij het topgezelschap. 'Dit was al mijn droom toen ik 13 was', zei ze gisteren. Nu wil ze anderen inspireren. 'Zo veel zwarte dansers stoppen te jong omdat ze niet geloven dat er een carrière voor hen in zit. Ik hoop dat dit gaat veranderen.'

Copeland is niet de allereerste zwarte eerste solist bij een Amerikaanse gezelschap. Arthur Mitchell (New York City Ballet, 1962) en Lauren Anderson (Houston Ballet, 1990) gingen haar voor. Copeland is zelfs niet de eerste bij haar eigen gezelschap. Dat was Desmond Richardson, in 1997.

Maar Copeland is zeker de beroemdste zwarte danser. Ze is een popster. Ze figureerde in tv-shows en reclamespots, stond op de cover van Time, trad op met Prince en schreef een autobiografie. 'Er is geen balletdanser', zei danskenner Wendy Perron, 'die zo is doorgebroken naar de populaire cultuur sinds Mikhail Baryshnikov.' En dat was in de jaren zeventig.

Dat is misschien ook stiekem de hoop bij het American Ballet Theatre, dat Copeland nieuw, diverser publiek kan trekken. Bij Het Zwanenmeer lijkt dit al aardig te lukken. Bij de première vorige week in New York zat de zaal vol jonge meisjes,van elke huidskleur.

null Beeld AP
Beeld AP
Meer over