'ZE ZIJN VAAK ZO LANGDRADIG'

Erwin van der Zande (34) is hoofdredacteur van het webmagazine Bright.nl. Dat deelde vorige week negen Gele Oordoppen uit, 'afmoedigingsprijzen' voor de slechtste podcasts van 2005....

Erg komisch, die negen erbarmelijke podcasts! Waar hebben jullie zegevonden?

'Ze zijn fictief. We hebben ze laten maken door Buro Renkema, een clubjevan drie creatieven.'

Pardon?! Waarom?

'Productioneel was dat handiger. Wat ons het meeste stoort aan echtepodcasts, wilden we zo goed mogelijk voor het voetlicht brengen. Zelf ietsmaken is efficiënter dan urenlang andermans producten afluisteren, op zoeknaar die paar echt erge.'

Waarom vertellen jullie niet op de site dat ze verzonnen zijn? Geziende reacties hebben de meeste Bright-lezers dat niet door.

'Klopt. We vonden het wel grappig om dat in het midden te laten. Parodieis een veel gebruikt middel op internet. Podcasting, zelf uitzendinkjesmaken die anderen kunnen downloaden en afluisteren of bekijken op hun AppleiPod, was zonder meer dé hype van 2005. Het is in feite webloggen metbeeld en geluid erbij. De technologie is tof - maar podcasts die ookinhoudelijk de moeite waard zijn, zijn op de vingers van één hand tetellen.'

Wat deugt er dan niet aan?

'De meeste audio-podcasts zijn knullig gemaakt, zoals onze winnaar'in de categorie Techniek waarvan het geluid de hele tijd wegvalt. Verderzijn ze vaak ontzettend langdradig. Typerend is de winnaar' opContinuïteit, die tijdens de uitzending voortdurend wordt onderbroken doorde deurbel of zijn moeder: Victor, til je been eens op.' In weblogs zatvan meet af aan meer kwaliteit. Radio maken is kennelijk toch een vakapart.

'Mensen die video-podcasts maken, gaan vaak tv'tje zitten spelen. Jeweet wel: van die overdreven Veronica-imitaties, filmpjes met 350 cuts perseconde. Volgens mij moet je dat niet doen. Dat werkt niet.'

Is het dan allemaal flauwekul?

'Nee, zeker niet! Het begint gewoon zoals alle nieuwe trends: metuitzoeken, proberen, experimenteren. Uit een hoop geklungel groeitgeleidelijk aan iets goeds. Nu al is het leuke aan podcasting dat het laatzien hoe ieder mens zijn eigen nieuwswereld heeft, met zijn eigen heldenen martelaren. En er is al veel aanbod dat wél kwaliteit heeft.'

Noem eens voorbeelden.

'Mijn favoriet is de cartoonwebsite Channelfrederator.com. Hoe ze daarher en der van het web geplukte filmpjes aan elkaar breien - dat is echtheel goed gedaan. Ook heel prettig vind ik Flickr.com, een website waaropmensen foto's kunnen plaatsen en uitwisselen.'

Hoe en wanneer bent u met deze rage begonnen?

'Een paar jaar geleden, toen ik mijn eerste iPod kocht. Inmiddels hebik er twee, een kleine en een grote. Rond zulke gadgets is een completedigitale lifestyle ontstaan. Op Bright.nl houden we regelmatig eenUitpakparty. Een van ons pakt het nieuwste apparaatje uit, probeert het uiten dat filmen we dan en zetten we op de site. Een soort videorecensie.'

Wat wordt de hype van 2006?

'Sharen - foto's, bestanden, ervaringen delen en uitwisselen metanderen. Dat blijft dé grote trend op internet. Iedereen wordt zijn eigenuitgever, voorspelden de internetgoeroes in de jaren negentig. Inmiddelsis het zo ver: iedereen ís zijn eigen uitgever, van zijn eigen leven. Enwebvideo - dat wordt echt een groot ding volgend jaar.'

Meer over