Zacht tapijt, wijn en oude meesters

Reportage..

Van onze verslaggeefster Selma Knepflé

AMSTERDAM ‘Kijk, zo kun je moderne kunst ook laten zien’, zegt kunsthandelaar Erik Bos van Nouvelles Images. Op een antieke kast heeft hij een ijzeren sculptuur geplaatst, genaamd Na de Storm, van Carel Visser. Een warm rood kleed ligt op de vloer. ‘De kast en het tapijt heb ik van huis meegenomen.’

Bos heeft een huiselijke sfeer gecreëerd in zijn standje op de kunstbeurs PAN in de RAI in Amsterdam. Aangespoord door collega’s doet de kunsthandelaar uit Den Haag dit jaar voor het eerst mee aan de eigentijdse kunst- en antiekbeurs, die zaterdag begon en de hele week duurt.

De Parkhal van het evenementencomplex is omgebouwd tot een sfeervolle ruimte. De vloer is bedekt met een zacht tapijt, er wordt wijn geserveerd en in allerlei hoekjes kunnen bezoekers op hun gemak de kunstwerken bekijken. ‘Eigenlijk is het gewoon een mooi museum’, zegt een bezoeker, die een 19de-eeuwse speeldoos beluistert. ‘En je mag ook nog eens van alles aanraken.’

De beurs trekt handelaren, curatoren en verzamelaars aan, maar ook kunstliefhebbers die er een dagje uit van willen maken. ‘Negentig procent van de mensen kijkt, tien procent koopt’, zegt Titia Vellenga van PAN. ‘Het voordeel is dat je overal heel dichtbij mag komen. Een antiek kastje kun je ook van binnen bekijken.’

Ondanks de crisis staan er dit jaar 137 handelaren, meer dan ooit. Verschillende kunststijlen zijn door elkaar geplaatst: 19de-eeuwse schilderkunst is te zien naast fotografie, porselein naast antiek. ‘Vooral de oude meesters blijven het goed doen’, zegt Vellenga, ‘die hebben hun waarde al bewezen. Mensen kiezen toch meer voor zekerheid. Contemporaine kunst heeft het wel iets moeilijker.’

Toch doet een moderne kunstvorm als fotografie het niet zo slecht, zegt Fiona van Schendel van Flatland Gallery uit Utrecht. ‘We verkopen werken van in de duizenden euro’s. Mensen die op dit niveau kunst kunnen kopen, blijven dat ook wel doen. Belangrijk is wel dat de musea hun budget houden.’ Flatland stelt werken tentoon van onder anderen Ruud van Empel, Carla van de Puttelaar en Erwin Olaf.

‘Misschien is juist door de crisis de vraag naar topwerk toegenomen’, zegt Frans van Heemstra van Noortman Master Paintings uit Amsterdam, met werken van onder anderen Thomas Couture en Nicolaes Berchem. ‘Het vrije spel is eruit, kunsthandelaren moeten de broekriem aanhalen. Je moet scherpere keuzes maken, en een topwerk is dan interessanter.’

Meer over