InterviewJill Schirnhofer

Youtubers wagen hun kans in de bioscoop: ‘Onderschat mij maar, dan kan ik overdeliveren’

Wie het goed doet op YouTube, doet het ook goed in de bioscoop. Zie het succes van Jill Schirnhofer (26); de jonge fans van haar teken-, bak- en knutselprogramma’s staan nu in de rij voor haar film Elvy’s wereld: So Ibiza.  

Jill Schirnhofer in haar studio in Amsterdam.Beeld Marie Wanders

Het is vrijdagavond, kwart voor zeven en de Pathé Arena in Amsterdam is gevuld met meisjes. Meisjes van 6 tot 13 jaar. Meisjes in tijgerprintjurkjes of iets met jeans en glitter, meisjes gewapend met schoudertasjes, lipgloss en selfiesticks. Ze drommen samen voor het podium waar de cast van Elvy’s Wereld: So Ibiza  overwegend YouTube-sterren – vanavond een muzikaal optreden aan de filmvertoning toevoegt.

Wie denkt dat deze drukte zich tot Amsterdam beperkt, vergeet dat er nog tachtig andere Nederlandse bioscopen op hetzelfde moment in een live-verbinding met Pathé Arena hetzelfde programma voor een soortgelijk publiek presenteren.

En dat publiek komt voor Jill Schirnhofer (26). Wie een meisje in de basisschoolleeftijd thuis heeft, kent haar van boeken als Tekenen met Jill, Bakken met Jill en Knutselen met Jill, of van haar televisieprogramma Jill van AVROTROS, waarin ze de ‘leukste mode- en beauty-DIY's’ laat zien. Van haar dromerige illustraties van modemeisjes, taartjes en strikjes op schriftjes en etuis, of van haar jeugdboek Elvy’s Wereld: So Boho.

De speelfilm Elvy’s Wereld: So Ibiza is daarop gebaseerd en gaat over Elvy (gespeeld door May Hollermann), een middelbare scholiere die elk moment van de dag tekent, maar haar modeontwerpen aan niemand durft te laten zien. Totdat een vriend haar overhaalt zich online in te schrijven voor een modewedstrijd op Ibiza. In de film is het eiland een romantisch oord vol influencers in lange bloemetjesjurken en knappe dj’s – het neemt de vloggerscultuur en de verering van het eiland serieus, maar ook weer niet helemaal.

Ingezoomde persoonlijkheid

Schirnhofer schreef mee aan het scenario, maakte Elvy’s illustraties en speelt de rol van Joy, de hippie-zus van Elvy die iedereen aanspreekt met ‘lieverd’. ‘Ik heb wel wat van dat zweverige van Joy. Wat ik doe is inzoomen op een stukje van mijn persoonlijkheid. Eigenlijk doe ik op televisie hetzelfde met Jill: ik houd van bakken, maar dat betekent niet dat ik in het echt met cupcakes ontbijt.’

Inderdaad, Schirnhofer – leren rokje, laarsjes – praat over Jill alsof ze het niet zelf is. ‘Wij van Jill’, zegt ze een paar keer op de bovenste verdieping van een Amsterdams hotel, terwijl ze met haar lange ketting speelt. Is dat niet gek? Welnee. ‘Het is een merk geworden. Ik ben het inmiddels wel gewend.’

Het merk

Het merk Jill is al elf jaar oud. Het begon op de middelbare school, in Hilversum, met een agenda die ze pimpte met tekeningen, tips en testjes. ‘Ik was in die tijd onzeker over álles. Ik observeerde iedereen om me heen – ik was obsessed met wat mensen zeggen en waarom – en wat ik zag stopte ik in die agenda’s. Voor mij was het een escape, ik vluchtte mijn eigen wereldje in.’

Toen ze 15 was stuurde ze haar agenda naar een uitgever. ‘Ik was op zoek naar een snuffelstage.’ Toen die haar werk liet zien aan een testpanel, bleken de reacties zo enthousiast dat ze meteen een hele agenda mocht ontwerpen. ‘Moest ik opeens een merknaam gaan verzinnen. Dan kom je meteen in een professionele modus terecht.’

Via de agenda’s kwamen de schoolspullen en ontstonden de boeken met tekentips. Die werden  opgepikt door de AVROTROS, die haar vroeg een teken-, bak- en knutselprogramma te presenteren. Langzaam groeide ‘Jill’ uit tot een suikerzoet, creatief imperium; Schirnhofers moeder is haar zakenpartner. ‘ Sommige mensen dachten dat ik een tekenend tutje ben met mijn jurkjes en hakken –onderschat me maar, dan kan ik overdeliveren. Natuurlijk heb ik wel alle fouten gemaakt die er te maken zijn. Het voelde niet als een bedrijf. Ik vond het gewoon heerlijk om te tekenen, wat kon mij het schelen wat er in de contracten stond.’ Dat veranderde nadat een ontwerp achter haar rug om doorverkocht werd en haar werk plotseling in een Nederlands warenhuis lag. ‘Je leert dat niet iedereen per se te vertrouwen is. En dat het belangrijk is dat je je merk beschermt.’

Jill op de roze loper bij de première van Elvy's Wereld: So Ibiza.Beeld ANP

Jeugddroom 

Dan zou je denken: wat moet Schirnhofer nou met een film? Iets waar je als bedenker juist weinig controle over hebt? ‘Jill is inderdaad helemaal mijn ding. Als ik zeg: ik wil meer glitter, dan gebeurt het. Eigenlijk staat Elvy los van het merk Jill: het was gewoon een jeugddroom om eens een jeugdboek te schrijven. Ik kon het dus meer los laten en daar had ik ook behoefte aan, om eens te zien wat er gebeurt als je met supertoffe mensen werkt.’ Zoals met scenarist Ernst Gonlag bijvoorbeeld. ‘Wat humor betreft zitten we op dezelfde lijn. Ibiza is superleuk hoor, maar come on. Staan we daar allemaal in onze kaftans met een piña colada.’

De boodschap van de film is hetzelfde als die in al haar werk: durf jezelf te zijn, laat zien wie je bent. ‘Social media bepalen steeds meer hoe we ons moeten gedragen, hoe we eruit moeten zien. Maar de pure, oprechte fantasie van kinderen moeten we koesteren. Ik wil kinderen meegeven dat ze zich niet gek moeten laten maken door mensen om hen heen. Dat ze hun eigen pad moeten volgen.’

Maar stimuleert zij meisjes ook niet juist haar na te doen? ‘Als ik een dochter zou hebben, zou ik het fijner vinden als ze een inspirator had die tekent en schrijft dan iemand die alleen maar selfies maakt en in filmpjes door sponsors opgestuurde pakketjes opent. Ik denk overigens niet dat kinderen klakkeloos kopiëren. Ik krijg tekeningen en knutselwerkjes opgestuurd – ook van jongens trouwens  die zo’n eigen stijl hebben dat ze mij weer inspireren.’

De Youtubisering van de pre-tienerfilm

Elvy’s Wereld: So Ibiza is niet de enige film die kinderen en tieners naar de bioscoop probeert te krijgen met een cast van YouTube-sterren. De tactiek heeft zich bewezen: de film van Dylan Haegens, die nog steeds in de bioscoop te zien is, verwelkomde onlangs de 200 duizendste bezoeker. Van de Nederlandse films scoorde afgelopen jaar alleen Bankier van het Verzet beter. De film Misfit van MeisjeDjamila behaalde in 2017 240 duizend bezoekers.

De casting met YouTube-sterren heeft grote voordelen: de reclame regelt zichzelf via de kanalen van de sterren en hun ‘likeability’ staat ook al vast. De invloed van YouTube op de pre-tienerfilm zie je terug in het verhaal: in de films spelen social media een prominente rol en de hoofdrolspelers spreken de kijker vaak direct toe.  

Lees ook: 

YouTubers maken de overstap naar het witte doek: ‘500 duizend bezoekers, dan zou ik blij zijn’
2018 is voor de Nederlandse film het jaar van de YouTuber. Deze week verschijnt De film van Dylan Haegens, in september Elvy’s Wereld: So Ibiza en met kerst First Kiss. Hoe verhoudt die YouTuber zich tot de klassieke filmwereld en waarom heeft het witte doek nog aantrekkingskracht op hen? 

Meer over