YouTube introduceert digitale fooienpot en app voor filmmakers

YouTube heeft een reeks grote vernieuwingen aangekondigd op videobeurs VidCon. Zo krijgen de website en app van de dienst binnenkort een digitale fooienpot, waarmee fans een bedrag van 1 tot 500 dollar aan filmmakers kunnen doneren. Ook nieuw: een functie die tweetalige gebruikers aanmoedigt om hun favoriete video's zelf te ondertitelen. 'Ons doel is om elke video op YouTube in iedere taal beschikbaar te maken', aldus algemeen directeur Susan Wojcicki.

Reflectie van het YouTube-logo in een oog Beeld reuters
Reflectie van het YouTube-logo in een oogBeeld reuters

Verder brengt het bedrijf achter YouTube een nieuwe mobiele applicatie uit, genaamd YouTube Creator Studio. Hiermee kunnen filmmakers video's maken, beheren en bewerken. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om in real-time statistieken van filmpjes te bekijken. YouTube Creators Studio is nu al beschikbaar voor Android, de Apple-versie laat nog even op zich wachten.

Verdienmodel
Naast de virtuele fooienpot krijgt YouTube ook interactieve kaarten die bezoekers direct naar de campagnes van filmmakers op crowdfundingssites als Kickstarter en Indiegogo brengen. Voor professionele makers betekenen YouTube's nieuwe functies dus vooral een duidelijker en toegankelijker verdienmodel.

Andere nieuwe functies zijn de optie om 60 frames per seconde af te spelen (iets dat vooral game-bloggers gelukkig zal maken), een gratis bibliotheek met muziek en geluidseffecten en een systeem voor het taggen van personen die aan een film hebben meegewerkt.

YouTube-CEO Susan Wojcicki Beeld anp
YouTube-CEO Susan WojcickiBeeld anp

Ophef
YouTube maakte twee weken geleden duidelijk dat het bedrijf deze zomer een eigen online streamingdienst wil starten, om de concurrentie met diensten als Spotify aan te gaan. Platenlabels moeten daarvoor een nieuwe licentieovereenkomst tekenen. Als ze dat weigeren moeten ze er niet vreemd van opkijken als artiesten binnenkort van de website worden geweerd, zo bevestigde Robert Kyncl van YouTube tegenover de Financial Times.

Ondertussen is er met meer dan 90 procent van de labels een akkoord gesloten. Onder meer populaire bands als Arctic Monkeys en The xx en zangeres Adele brengen muziek uit op de zogenoemde indie-labels, die zich verzetten tegen de voorwaarden in het contract.

null Beeld anp
Beeld anp
Meer over