Winnaar zijn in de schaduw van Idols

Terwijl bijna tegelijkertijd op televisie de eerste aflevering van een nieuwe serie Idols werd uitgezonden, vond zaterdagavond in Paradiso de finale plaats van de Grote Prijs van Nederland...

Van onze verslaggever Pablo Cabenda

Want dat doe je als je met drie andere bandleden de Grote Prijs van Nederland hebt gewonnen. De band Eleven eindigde zaterdag als beste live-act in de pop/rock finale van deze Nederlandse battle of the bands, ook wel de Grote Prijs genaamd. Een monstrueuze beker, vijfduizend euro, twee dagen studiotijd in Wisseloord Studio's, persing van 5000 cd's en optredens op diverse grote popfestivals in Nederland mag de band in zijn zak steken. Terwijl zanger Fountain kort daarvoor voor zijn 'authentieke energie' al de prijs voor de beste muzikant in de wacht had gesleept.

In de Amsterdamse Melkweg en Paradiso vond dit weekend voor de negentiende keer de finale van de Grote Prijs plaats: een instituut dat bedoeld is om veelbelovende bandjes en jonge muzikanten de kans te geven door te breken.

Terwijl bijna tegelijkertijd op televisie de eerste aflevering van een nieuwe serie Idols te zien was: een instituut dat bedoeld is om platenmaatschappijen meer cd's te laten verkopen. Een mooie parallel die het presentatie/comedy duo Cohen en Van de Meer niet onaangestipt voorbij wil laten gaan, zij het dan met flauwe grappen. Cohen, verkleed als Idols-presentator Reinout Oerlemans: 'Wat zie je er weer fantastisch uit Tooske'. Van de Meer/Tooske: 'Er kan niet meer gesms't worden, alle telefoonlijnen zijn dicht.'

Waar Idols de cynische variant is van de talentenjacht waarbij het niet zozeer de bedoeling lijkt een talent te vinden als wel er één te fabriceren, gaat het er bij de Grote Prijs nog steeds om verrast te worden.

Dat lukt dit jaar maar deels omdat een groot deel van de deelnemende bands hun voorbeelden niet overtuigend van zich af kunnen schudden. De jongens van Playroll zijn hoorbaar grote fans van jaren negentig speedy punk van Green Day, en hebben de bravoure en de standaard tweestemmige refreintjes geleend van hun idolen. En ernstiger: de drummer heeft soms moeite maat te houden. Liesbet maakt mooie lyrische gitaarliedjes die aanschurken tegen Americana. Waarbij net iets te vaak de associatie met Ilse de Lange op de loer ligt.

Meest authentiek en overtuigend zijn de muren noisegitaar van AnumberOne waar de drummer onophoudelijk op beukt en de sympathieke melodieuze powerpop van Eleven.

Dat traditiegetrouw de keuze van de jury niet dezelfde is als die van het publiek blijkt wel als bij de bekendmaking van de winnaars later de roep om Playroll aanhoudt en iemands moeder zelfs een 'Playroll'-spandoek in de lucht steekt (compleet met website vermelding).

Playroll won de publieksprijs van duizend euro. Ook heel mooi want, zo sprak Ruben/Tooske haar wijze woorden, 'het is ook heel belangrijk dat je in de smaak valt bij het grote publiek'.

In de categorie dance won Nobody beats the drum en in de categorie singer/songwriter was Marike Jager de beste.

Meer over