Wilt u een kunstwerk aan eigen muur?

Speciaal voor u gemaakt en geselecteerd: 13 kunstwerken. Vanaf zaterdag 2 mei te koop via volkskrant.nl/inclusief.

null Beeld Marie Wanders
Beeld Marie Wanders

Het begon allemaal met een mooie ruimte waar we iets speciaals konden doen: de voormalige Citroëngarage aan het Amsterdamse Stadionplein. Bekenden van het magazine zijn hier een tijdelijk restaurant begonnen en vroegen ons of we niet iets geinigs konden verzinnen. Dat duurde niet lang want op de redactie krijgen we wekelijks prachtige creaties van fotografen en illustratoren binnen. En bij veel dingen roepen we dan dat we die thuis best 'boven de bank' zouden willen hangen. Dus vroegen we aan dertien medewerkers iets moois te maken voor aan de muur, bij ú aan de muur om precies te zijn. Daarom organiseren we een tijdelijke galerie in de voormalige garage. Van 4 tot en met 21 mei is daar een plek ingeruimd om de werken in het echt te zien. Het adres: Stadionplein 22-24 in Amsterdam (voor openingstijden zie: citroenrestaurant.nl). Via de website volkskrant.nl/inclusief kunt u de werken vervolgens bestellen. Dat kan t/m 31 mei.

Gelimiteerde oplage

Hoeveel kost zoiets? Alle kunstwerken kosten 250 euro per stuk. De oplage van de werken is beperkt: de fotografen en illustratoren sturen maar 100 exemplaren de wereld in. Dus u heeft echt een bijzonder werk. De afmetingen van de foto's zijn 55 x 41 cm (dat is A2, en A2 is vier keer A4). De foto's worden geprint op fine-artpapier. De illustraties worden door middel van Giclee gedrukt op Hahnemühlepapier. Twee illustraties hebben een afwijkend formaat, zoals vermeld in de fotobijschriften. Alle werken worden gesigneerd of zijn voorzien van een bewijs van echtheid. De prijs is inclusief versturen, exclusief passe-partout of lijst.

Hele maand mei

Gedurende de hele maand mei zijn de werken exclusief te verkrijgen via volkskrant.nl/inclusief. Aan het einde van de maand begint de productie. Het versturen van de werken start begin juni. Daarna zijn de werken bij u en kunnen ze een mooie plek veroveren in uw huis. De volledige voorwaarden van de galerie kunt u vinden op de website.

An-Sofie Kesteleyn hangt haar foto op. Beeld Marie Wanders
An-Sofie Kesteleyn hangt haar foto op.Beeld Marie Wanders

An-Sofie Kesteleyn

'De foto is in februari dit jaar gemaakt in Zambia, Afrika, bij een schooltje. Ik kwam deze meisjes toevallig tegen, ze waren aan het touwtjespringen in een klein hoekje van de buitenplaats van de school. Het deed mij denken aan mijn eigen tijd als kind. Vandaag de dag zitten kinderen grotendeels achter de computer of op de iPad, Ik vind het fantastisch als jongeren nog samen buiten hun plezier vinden. Ik heb de foto gekozen omdat ik de beweging en de houding van het eerste meisje in combinatie met het licht en de schaduwen goed vind werken.'

An-Sofie Kesteleyn, fotograaf
Geen titel, 2015

Illustrator Raoul Deleo. Beeld Marie Wanders
Illustrator Raoul Deleo.Beeld Marie Wanders

Raoul Deleo

'Ik ben al een tijd bezig met het in kaart brengen van een onontdekt continent, Terra Ultima genaamd. Als een ontdekkingsreiziger dring ik steeds verder het gebied binnen en doe ik al tekenend verslag van de natuur en van de diersoorten die ik tegenkom. Gaandeweg blijkt het steeds meer een reis in mijzelf te worden. Een transformatie die ik wel vaker tijdens reizen heb ervaren. Een vriend tipte mij het volgende citaat van Loren Eiseley: 'Every man contains within himself a ghost continent.' De ontdekte soorten benoem ik samen met lerares Latijn Anneke Korevaar en emeritus hoogleraar Latijn (VU) Aad Kleywegt. De reis is via tekeningen en verzamelde objecten te volgen op: terra-ultima.tumblr.com .'

Raoul Deleo, illustrator
Phoenicopterus Cervocephalus, 2015
Techniek: acrylverf en waspotlood

Illustrator Saša Ostoja. Beeld Marie Wanders
Illustrator Saša Ostoja.Beeld Marie Wanders

Saša Ostoja

'Dit is een interessante manier om te reizen met mensen die je niet kent. De gesprekken tijdens de reis zijn zeer uiteenlopend en elke keer anders. Iedereen is op zijn eigen missie.'

Saša Ostoja, illustrator.
Bla Bla Car, 2015
Techniek: kroontjespen, digitaal ingekleurd

Fotograaf Simon Wald-Lasawski. Beeld Marie Wanders
Fotograaf Simon Wald-Lasawski.Beeld Marie Wanders

Simon Wald-Lasawski

'Met dit werk probeer ik een nieuwe blik te werpen op 1-euro-voorwerpen die te vaak naar mijn zin worden ongewaardeerd. De zon en de zee zijn gemaakt van goedkope haarextensies, die door hun individuele verpakkingen, prachtige, natuurlijke golvingen krijgen. Voor mij staat dit werk symbool voor een warm huis, waarin iedereen die binnenkomt de zon tegemoet treedt.'

Simon Wald-Lasowski, fotograaf
Sun,Sea,Sex, 2015

Fotograaf Anne Claire de Breij poseert met het schilderij. Beeld Marie Wanders
Fotograaf Anne Claire de Breij poseert met het schilderij.Beeld Marie Wanders

Anne Claire de Breij

'De amethist kalmeert, geeft innerlijke rust en evenwichtigheid. Bovendien heeft de steen een beschermende werking tegen dronkenschap. Het woord amethist is afgeleid van het Griekse amethystos wat 'niet dronken' betekent. Ideaal voor boven de bank dus.'

Anne Claire de Breij, fotograaf
Amethist, 2013

Fotograaf Vincent van Gurp. Beeld Marie Wanders
Fotograaf Vincent van Gurp.Beeld Marie Wanders

Vincent van Gurp

'Deze kip verschuilt zich het liefst, maar toch achtervolgde ze me en liet zich nog één keer fotograferen. Speciaal voor deze gelegenheid maakte ik dit portret.'

Vincent van Gurp, fotograaf
La Poule, 2015

Robin de Puy. Beeld Marie Wanders
Robin de Puy.Beeld Marie Wanders

Robin de Puy

'Een goed portret is niet vanzelfsprekend een portret dat je in huis hangt. Een heftige kop die je begluurt van boven de bank is wellicht voor sommigen te heftig. Tegelijkertijd moet een portret ook niet vervelen en mag het best iets hebben dat wringt. Zie hier Michelle. Ik fotografeerde haar voor het modemerk Jan Boelo.'

Robin de Puy, fotograaf
Michelle, 2013

Gerard Wessel. Beeld Marie Wanders
Gerard Wessel.Beeld Marie Wanders

Gerard Wessel

'Met maar één Leica M6 en een 28 mm lens volgde ik Herman en zijn band tijdens hun bezoek aan de New Music Seminar in de Village in New York. Het was in de nadagen van zijn succes.'

Gerard Wessel, fotograaf
Herman Brood in New York, 1988

Monique Bröring. Beeld Marie Wanders
Monique Bröring.Beeld Marie Wanders

Monique Bröring

'Voor het vogelen is in eerste instantie niets anders nodig dan interesse, een goed waarnemingsvermogen, een vogelgids om de soortnamen op te zoeken en een verrekijker.'

Monique Bröring, fotograaf
Vogelaars, 2015

Ellen Mandemaker. Beeld Marie Wanders
Ellen Mandemaker.Beeld Marie Wanders

Ellen Mandemaker

'Ik wilde een beeld maken met bloemen. Ik ben bloemen op elkaar gaan stapelen. Alleen als de stapeling precies in evenwicht was, kon deze los staan. Sommige stapels vielen al na een paar seconden om. Soms bleven ze staan.'

Ellen Mandemaker, fotograaf
Bloemstapeling, 2015

Claudie de Cleen. Beeld Marie Wanders
Claudie de Cleen.Beeld Marie Wanders

Claudie de Cleen

'Hoeveel geluk is er nodig om tevreden te zijn met wat je hebt? Deze tekening mag simpel ogen, de vraag die erin besloten ligt herkennen we maar al te goed. Het kan geen kwaad af en toe stil te staan bij je eigen onvrede. Om er vervolgens hard om te lachen.'

Claudie de Cleen, illustrator
Happy, Happy, Happy, 2013
Techniek: aquarel en inkt

Aisha Zeijpveld. Beeld Marie Wanders
Aisha Zeijpveld.Beeld Marie Wanders

Aisha Zeijpveld

'De kijker weet niet hoeveel lol we hebben gehad bij het maken van deze foto. Het is een experiment met koffiepoeder. En daarbij kan een hoop misgaan!'

Aisha Zeijpveld, fotograaf
Geen titel, 2011

Illustrator Paul Faassen. Beeld Marie Wanders
Illustrator Paul Faassen.Beeld Marie Wanders

Paul Faassen

'We spiegelen ons vaak aan dieren en daar speelt deze tekening mee. Het is gek om vogels te bewonderen want wat ze doen is niet bepaald een verdienste. Maar een scheef oog krijg ik wel van hun schijnbaar stoïcijnse houding. Jaloersmakend! Ze kennen natuurlijk binnen hun community ongetwijfeld de nodige dramatische sores, gedoe met vijanden of seks, wat je wel op van die webcams ziet, ooievaars bijvoorbeeld, mijn god, wat een amateuristisch gestuntel zie je daar. Maar dat lees je niet af aan hun gezichtsuitdrukking.'

Paul Faassen, illustrator
Zonder titel, 2015
Techniek: potlood en digitaal penseel
Deze illustratie heeft een afwijkend formaat

Meer over