PrognoseFilmprijzen

Wie wint? Wie zou moeten winnen? Onze prognose voor de Oscars

Beeld Studio V / Getty / illustratie Aafkje Bouman

Jawel, de organisatie van de 92ste Oscaruitreiking zondagnacht wordt afgeschilderd als een racistisch en conservatief Amerikaans bastion. Maar kijk dan eens naar de nominaties dit jaar: alleen al ácht Koreaanse kanshebbers. 

Beste film

Wie wint?
1917

Wie moet winnen?
Once Upon a Time in… Hollywood

Sam Mendes en cameragod Roger Deakins leverden een technisch meesterstuk met hun in ononderbroken opnamen gevatte soldatentocht 1917. Tikje kitscherig wel, als Mendes zo’n Frans boerinnetje met dorstige bébé door zijn oorlog roert, of een woeste waterval. (in Normandië!?). Tarantino’s draai aan de (Hollywood)geschiedenis zou een gedurfdere winnaar zijn.

Beste regie

Wie wint?
Sam Mendes (voor 1917).

Wie moet winnen?
Bong Joon-ho. Met zijn virtuoze mise-en-scène in de villa, de kelder en dat gore souterrain van Parasite heeft de Koreaanse regisseur nóg meer grip op de cinema dan de concurrentie, zonder ontploffingen of ellenlange takes.

Beste acteur

Wie wint?
Joaquin Phoenix

Wie moet winnen?
Phoenix. Moeten wij, in navolging van een legertje cinefiele snobs, ook melden dat Phoenix nóg intenser en wilder acteerde in The Master en You Were Never Really Here? Het is nog waar ook. Maar dit maakt zijn bekroning voor Joker niet minder verdiend.

Beste actrice

Renee Zellweger als Judy Garland.

Wie wint?
Renée Zellweger (Judy).

Wie moet winnen?
Scarlett Johansson (Marriage Story). Maar die heeft zonder twijfel het nakijken. Want wat hééft Renée Zellweger zich vol overgave in de vertolking van de aan lager wal geraakte Judy Garland gestort, met een lelijk vals gebit en aanverwanten. Het is ook nog eens de comeback van een actrice die weet hoe hard en veroordelend de wereld kan zijn voor vrouwen op een podium. Bovendien: Garland werd zelf in 1954 gepasseerd voor een Oscar voor haar rol in A Star is Born. Zoveel drama goedmaken met één prijsje – dat is voor de Academy-leden niet te versmaden. 

Beste mannelijke bijrol

Wie wint?
Brad Pitt

Wie moet winnen?
Pitt. Omdat Hollywoods grootste filmster nooit heeft gewonnen. En al die anderen wel. Pitts carrière begon ooit met zijn toyboytorso in Thelma & Louise, culmineert nu met zijn gehavende stuntmantorso in de fameuze dakscène van Once Upon a Time in... Hollywood. Noem het een oeuvreprijs.

Beste vrouwelijke bijrol

Wie wint?
Laura Dern

Wie moet winnen?
Dern. Omdat iedereen in Hollywood houdt van Dern. En ze is werkelijk fantastisch als de feministische echtscheidingsadvocaat in Marriage Story. En ze heeft nog steeds geen Oscar. Jawel, 2019 was het doorbraakjaar van Florence Pugh, met Little Women en Midsommar, maar haar tijd komt nog wel.

Beste originele script

Wie wint?
Parasite

Wie moet winnen?
Parasite, Marriage Story, Once Upon a Time in… Hollywood. Genoeg waardige winnaars in deze categorie. Maar zoals wel vaker bij de Oscars krijgt de beste regisseur de prijs voor het beste script.

Beste bewerkte script

Wie wint?
Little Women

Wie moet winnen?
Little Women. Zeg niet: Greta Gerwig verdient een scenario-Oscar omdat ze als vrouw zo schandalig over het hoofd is gezien bij de regienominaties. Zeg wel: Gerwig wist een oud boek knap een zoveelste filmleven in te blazen met een stel intelligent gevonden, subtiele aanpassingen. Al heeft ze geduchte concurrentie van Taika Waititi van de schreeuwerige zwarte Hitler-komedie Jo Jo Rabbitomdat zijn lef en kwaliteiten nu eenmaal meer in het oog springen.

Beste internationale speelfilm

Wie wint?
Parasite

Wie moet winnen?
Duh: Parasite. Na de talrijke nominaties voor het Spaanstalige Roma viel het al niet meer uit te leggen: het krampachtige onderscheid dat de Academy maakte tussen ‘Beste film’ en ‘Beste anderstalige film’. Dus werd die categorie dit jaar omgedoopt tot ‘Beste internationale speelfilm’. 

Het blijft gek, zeker gezien de nominaties voor het buitenlandse smaakje van dit jaar, het Koreaanse Parasite. De meesterlijke film die met sardonisch genoegen wrijft in de vlek van de klassenstrijd, met een onverholen politieke ondertoon die ze in Hollywood amper nog aandurven, is voor beide categorieën genomineerd en pakt daarom zeker deze.

Beste documentaire

For Sama.

Wie wint?
American Factory

Wie moet winnen?
For Sama. De Obama-docu American Factory verschaft een komisch en verontrustend inkijkje in de Chinese expansiedrift op de failliete fabrieksgronden van General Motors. Maar niets kwam zo aan als Waad Al-Kateabs persoonlijke verslag van de Syrische oorlog- en ziekenhuishorror, gemengd met babygeluk.

Beste camera

Wie wint?
Roger Deakins

Wie moet winnen?
Roger Deakins. Mochten er cameramensen zijn geweest die alvast hun Oscar-speeches oefenden voor de spiegel, dan zijn die daar bij het horen van het concept van 1917 waarschijnlijk al mee opgehouden. Een film die ogenschijnlijk bestaat uit één lang shot is sowieso al een huzarenstukje, maar het is bij vlagen werkelijk verbijsterend wat Roger Deakins voor elkaar krijgt.

Beste liedje

Wie wint? 
(I’m Gonna) Love Me Again

Wie moet winnen?
(I’m Gonna) Love Me AgainInto the Unknown (uit Frozen 2) had de Let It Go (uit Frozen) moeten worden, maar dat is het (nog) niet. Het liedje is wel een geduchte concurrent voor dat andere, vrolijkere kijk-mij-eens-lekker-weer-mezelf-zijn-liedje uit het veel geliefdere Rocketman, waarmee Elton John (‘Cán. You feel. The love. Tonight?’) en zijn vaste schrijfpartner Bernie Taupin samen een eerste Oscar zouden kunnen winnen – iets wat John nog even benadrukte bij het ophalen van die andere prijs, de Golden Globe.

Nog stééds geen host?

Helaas. Sinds beoogd presentator en komiek Kevin Hart vorig jaar afviel wegens van een homofoob tweet-delict, lijkt niemand het Oscargala nog te willen presenteren. Of het te durven. Mogelijk vindt de Academy het ook wel best zo. Liever weer dat format met wat extra beeldjesuitreikers op het podium, dan speuren naar die ene geschikte én non-controversiële host.

Zijn er nog mensen boos?

Altijd. Omdat er geen vrouwen genomineerd zijn voor beste regie. Of omdat Eddie Murphy (Dolemite Is My Name) en Jennifer Lopez (Hustlers) over het hoofd werden gezien door de stemmers. Maar wie de rap groeiende en diverser wordende Academy wegzet als een conservatief, racistisch Amerikaans bastion, moet toch eens uitleggen hoe het kan dat Mexicaanse filmmakers (Alfonso Cuarón, Alejandro González Iñárritu, Guillermo del Toro) het afgelopen decennium meer belangrijke Oscars wonnen dan wie dan ook.

Hashtag-activisten maakten #OscarsSoWhite weer trending, prompt na de nominaties. Maar als deze 92ste editie een label verdient, dan toch #OscarsSoKorean. Bong Joon-ho, Yang Jin-mo, Cho Won-woo, Lee Ha-jun, Han Jin-won, Kwak Sin-ae, Yi Seung-Jun en Gary Byung-Seok Kam. Acht Koreanen, genomineerd in zeven categorieën.

Maken de Nederlanders een kans?

Halina Reijns tbs-thriller Instinct viel al voor de laatste ronde af, in de speciaal dit jaar herdoopte categorie beste internationale speelfilm (voorheen: beste film in een vreemde taal).

Maar in de categorie beste make-up en haarstyling treffen we special effects-grimeur Arjen Tuiten (voor Malificent 2) en diens collega Tristan Versluis (voor 1917). Beiden zijn praktisch kansloos, helaas. Deze Oscar gaat naar het betere plamuurwerk van team-Bombshell.

De belangrijkste Oscarnominaties: 

Beste films

Ford v Ferrari

The Irishman 

Jojo Rabbit

Joker

Little Women

Marriage Story

1917

Once Upon a Time in… Hollywood

Parasite

Beste regisseurs

Sam Mendes (1917)

Martin Scorsese (The Irishman)

Todd Phillips (Joker)

Quentin Tarantino (Once Upon a Time in… Hollywood)

Bong Joon-ho (Parasite)

Rechtstreekse uitzending

In de nacht van zondag op maandag worden de Oscars uitgereikt. De uitzending is in Nederland te zien bij de zender Fox.

Eerdere Volkskrant-artikelen over de Oscar-favorieten:

Regisseur Sam Mendes en cameraman Roger Deakins over hun sensationele film 1917, een als één take gefilmde helletocht.

Once Upon a Time in... Hollywood is volgens Tarantino zijn voorlaatste film, de climax van zijn oeuvre. Nog één klein filmpje en hij stopt. En het ziet ernaar uit dat hij dat meent. 

Correspondent Jeroen Visser ging een middag op pad met Bong Joon-ho. De Zuid-Koreaanse filmmaker zet je voortdurend op het verkeerde been, en ondertussen krijg je een filmisch beeld van Seoul, de stad waar Parasite zich afspeelt. Ook ging Visser op zoek naar de akelige kelderwoningen in de stad.

De 19de-eeuwse roman Little Women was al meermaals verfilmd. Maar niet eerder op de manier waarop Greta Gerwig het heeft aangepakt: zij wil nu ook mannen raken. De Volkskrant sprak de regisseur in Parijs.

Meer over