Wende Snijders geeft een kijkje in haar grillige, creatieve brein

Wende weet haar publiek, dat haar vooral kent van het Franse werk, te ontroeren als singer-songwriter.

Merijn Henfling

In de solovoorstelling Chaos, die ze nu speelt, weet ze de intieme sfeer van de plaat opmerkelijk goed te vertalen naar het theater. Het project blijft ook in grote schouwburgzalen recht overeind. Wende weet haar publiek, dat haar vooral kent van het Franse werk, te ontroeren als singer-songwriter.

Drumcomputer

Gekleed in een spijkerbroek en T­shirtje begeleidt ze zichzelf op piano, gitaar, traporgeltje en drumcomputer. Ze is geen topmuzikante en moet soms even opnieuw inzetten, maar haar begeleiding werkt: de variatie doet het gemis van een begeleidingsband niet voelen, zeker als ze de drumcomputer combineert met een ander instrument.

Chaos is een poëtische en soms lyrische voorstelling waarin Snijders een kijkje geeft in haar grillige, creatieve brein. Het gaat over schepping, vuur, verbinding, eenzaamheid, verlies en liefde. Zo vertelt ze over een vrouw uit het Venetië van Casanova. Ze leest een brief voor waarin de moeder haar dochter adviseert inzake de liefde. Er bestaat niets nuttigers ‘dan goed vrijen met een kundig man’, is haar conclusie.

Chaos

Wende probeert orde te scheppen in de chaos in haar hoofd, door de chaostheorie te behandelen, maar ook door rust te zoeken in de grote stad. In New York en Zuid-Afrika deed ze inspiratie op, wat terugkomt in levensgrote videoprojecties en natuurlijk: de muziek.

Wende’s stem is sterk als altijd, maar omdat ze de theatrale emotie van het Franse chanson heeft ingeruild voor haar eigen gevoel, komt hij soms nog sterker aan.

Meer over