Weinig stemmen zijn zo flexibel en bedrijfszeker

Joyce DiDonato in de Royal Albert Hall in 2013. Beeld anp
Joyce DiDonato in de Royal Albert Hall in 2013.Beeld anp

De Amerikaanse mezzosopraan Joyce DiDonato zoomt in op het Napels van de 19de eeuw. Goed idee, want componisten vonden er de klanken uit die wij nog altijd gelijkstellen aan de kunstvorm opera. Mijmeren op harpgetokkel, spuwen van woede, op z'n tijd een tsjingboem: de clichés werden ooit fris op papier gezet door mannen als Rossini, Donizetti en Bellini.

Bij Joyce DiDonato zijn ze in virtuoze handen. Zij is de triatlete onder de mezzo's: perfect afgetraind, op elke discipline inzetbaar, onvermoeibaar enthousiast. Weinig stemmen ook zijn zo flexibel en bedrijfszeker. Met aria's van Pacini, Carafa en Valentini scoort DiDonato bovendien drie plaatpremières.

Maar ontroerend? Ontroering slaat pas toe wanneer uitgekookte blazers van het operaorkest uit Lyon hun solo's spelen. Op aangeven van dirigent Riccardo Minasi zweven een fluit en een klarinet zo delicaat voorbij, dat je meteen begrijpt waarom Napolitaanse muziekliefhebbers door de grond zakten van genot.

Meer over